Szukaj

Publikacje

TARCZA FINANSOWA – COVID-19 SUBWENCJE FINANSOWE DLA MIKRO, MAŁYCH I ŚREDNICH FIRM

W związku z zakończeniem procedury notyfikacji Komisji Europejskiej, uruchomiony już został proces
przyjmowania wniosków o subwencje w ramach rządowego programu Tarcza Finansowa Polskiego
Funduszu Rozwoju S.A. (PFR) dla Mikro, Małych i Średnich firm. Tarcza Finansowa to kolejna forma
wsparcia finansowego adresowana do przedsiębiorców w celu zwalczania negatywnych skutków
gospodarczych epidemii Covid-19. Instrumentem przewidzianym przez program w celu udzielenia
wsparcia firmom jest subwencja finansowa PFR. Subwencja będzie miała w znacznej mierze
charakter bezzwrotny, uzależniony od spełnienia przez beneficjenta dodatkowych warunków. Poniżej
przedstawiamy krótkie podsumowanie najważniejszych warunków tego programu.
1. Przedsiębiorcy uprawnieni do pomocy
Tylko mikro, małe oraz średnie przedsiębiorstwa (zatrudniające mniej niż 250 pracowników
oraz których roczny obrót nie przekracza 50 mln EUR lub suma bilansowa nie przekracza 43
mln EUR).
Program nie obejmuje aktualnie dużych przedsiębiorców (do nich adresowany będzie osobny
program).
2. Rodzaj i wysokość pomocy finansowej
Kwota subwencji finansowej, jaką firmy mogą uzyskać w ramach programu, obliczana jest
oddzielnie dla każdego beneficjenta. W przypadku małych i średnich firm (MŚP) zależy ona
bezpośrednio od skali spadku przychodów ze sprzedaży danej firmy na skutek COVID-19
oraz poziomu przychodów osiągniętych przez nią w 2019 r. I tak, przy spadku obrotów o co
najmniej 25%, kwota subwencji wynosić może do 4% przychodu ze sprzedaży w 2019 r., przy
spadku obrotów o co najmniej 50%, kwota subwencji wynosić może 6% przychodu, zaś przy
spadku wynoszącym co najmniej 75%, kwota subwencji wynosić może do 8% przychodu.
W żadnym przypadku maksymalna kwota subwencji nie może przekroczyć 3.500.000 zł.
Beneficjent będzie uprawniony do wykorzystania otrzymanej subwencji na pokrycie kosztów
prowadzonej działalności gospodarczej, co jest bardzo szeroką kategorią. Natomiast
subwencja nie będzie mogła zostać wykorzystana w celu dokonania rozliczeń z podmiotami
powiązanymi ani służyć finansowaniu przejęcia innego przedsiębiorcy.
3. Warunki przyznania pomocy
Przedsiębiorca odnotował spadek obrotów gospodarczych (przychodów ze sprzedaży) o co
najmniej 25% w dowolnym miesiącu po 1 lutego 2020 r. w porównaniu do poprzedniego
miesiąca lub analogicznego miesiąca ubiegłego roku w związku zakłóceniami w
funkcjonowaniu gospodarki na skutek COVID-19.
Przedsiębiorca (i) posiada rezydencję podatkową na terenie EOG, (ii) jest zarejestrowany na
terytorium Polski (w Krajowym Rejestrze Sądowym albo Centralnej Ewidencji i Informacji o
Działalności Gospodarczej) oraz (iii) jego główny beneficjent rzeczywisty nie posiada
rezydencji podatkowej w tzw. rajach podatkowych.
4. Dodatkowe kryteria
Przedsiębiorca nie zalegał w regulowaniu zobowiązań podatkowych i składek na
ubezpieczenia społeczne na dzień 31 grudnia 2019 r.
Przedsiębiorca prowadził działalność gospodarczą na dzień 31 grudnia 2019 r.
Wobec przedsiębiorcy nie jest prowadzone postępowanie likwidacyjne, postępowanie
upadłościowe lub postępowanie restrukturyzacyjne.
Przedsiębiorca nie prowadzi działalności prowadzonej przez instytucje finansowe i agencje
ratingowe ani w obszarze wątpliwym z powodów etyczno-moralnych lub mogącej skutkować
ograniczaniem bądź naruszaniem wolności indywidualnych lub/oraz praw człowieka.
5. Zwrot subwencji
Po spełnieniu warunków określonych w programie aż do 75% otrzymanej subwencji może
mieć charakter bezzwrotny.
Podstawowym warunkiem częściowego zwolnienia z obowiązku zwrotu subwencji finansowej
jest prowadzenie działalności gospodarczej przez beneficjenta w każdym czasie przez okres
12 miesięcy od dnia przyznania subwencji. Spełnienie tego warunku umożliwia zatrzymanie
25% otrzymanej subwencji.
Przy ustalaniu wysokości dalszej kwoty niepodlegającej zwrotowi bierze się pod uwagę
poziom utrzymania zatrudnienia w danej firmie (możliwość zachowania dodatkowych 25%
subwencji) oraz odnotowaną przez firmę skumulowaną stratę gotówkową na sprzedaży
(możliwość zachowania kolejnych 25% subwencji). Uogólniając – im wyższy utrzymany
poziom zatrudnienia w firmie i im wyższa strata gotówkowa, tym niższa kwota subwencji do
zwrotu. Przykładowo, beneficjent, który prowadził działalność gospodarczą i w pełni utrzymał
poziom zatrudnienia w okresie 12 miesięcy oraz wykazał stratę gotówkową na sprzedaży
większą niż 25% wartości subwencji, może liczyć na zachowanie 75% kwoty subwencji w
formie bezzwrotnej. Powyższe warunki podlegają badaniu po upływie 12 miesięcy od
udzielenia subwencji finansowej.
Kwota subwencji finansowej, która podlega zwrotowi (minimum 25% subwencji), jest
spłacana w 24 równych miesięcznych ratach, rozpoczynając od 13 miesiąca kalendarzowego
przypadającego po dacie wypłaty subwencji.
6. Procedura składania wniosków
Finansowanie jest przyznawane na podstawie wniosku o udzielenie wsparcia składanego
poprzez system bankowości elektronicznej banków, które współpracują z PFR przy realizacji
programu.
Wysokość subwencji i warunki jej przyznania określa umowa zawierana pomiędzy
beneficjentem i PFR. Umowa może określać dodatkowe ograniczenia i zobowiązania.
PFR może przyznać wsparcie w pełnej wnioskowanej kwocie lub kwocie niższej. W tym
drugim przypadku od decyzji PFR przysługuje odwołanie. W przypadku odmowy przyznania
subwencji, przedsiębiorca może ponownie złożyć wniosek o jej przyznanie.
Środki przeznaczone na subwencje finansowe są ograniczone. W przypadku, gdy chętnych
będzie więcej niż środków, udzielanie subwencji będzie następowało zgodnie z kolejnością
rozpatrywania wniosków przez PFR.

W CELU UZYSKANIA DALSZYCH INFORMACJI PROSIMY O KONTAKT:
Emilia May
Adwokat
T: +48 587 820 050
E: may@millercanfield.com
Andrzej Czopski
Radca prawny
T: +48 587 820 050
E: czopski@millercanfield.com

Zastrzeżenie: Niniejsza publikacja została przygotowana dla klientów i współpracowników kancelarii Miller Canfield na podstawie faktów i
informacji aktualnych w dacie jej wydania, które mogą ulec zmianie. Celem publikacji jest zwrócenie uwagi na wskazane w niej zmiany prawne i
nie powinna stanowić wyłącznej podstawy do podjęcia jakiejkolwiek decyzji dotyczącej określonego kierunku działania. Informacje te nie mogą
być traktowane jako porada prawna ani nie zastępują szczegółowej opinii prawnej w konkretnej sprawie. W każdym przypadku należy skorzystać
z usług doradców prawnych w celu weryfikacji, czy odpowiednie przepisy prawa mają zastosowanie do określonej sytuacji.