Z dniem 1 grudnia 2014 roku weszła w życie ustawa z 26 czerwca 2014 roku o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Zmiany wprowadzane ustawą nowelizacyjną są daleko idące. W swoim założeniu mają znacząco uprościć i przyspieszyć proces rejestracji podmiotów w Krajowym Rejestrze Sądowym.
Jedną z najważniejszych zmian jest sposób uzyskiwania numeru REGON oraz numeru NIP. Od 1 grudnia 2014 roku podmiot podlegający wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego jest zobowiązany do złożenia w sądzie jednego formularza z jednym kompletem załączników. Dane podane przez podmiot we wniosku rejestracyjnym są przekazywane przez sąd za pomocą systemu teleinformatycznego do Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników oraz do Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej. Dzięki temu podmiot automatycznie otrzyma numer REGON oraz NIP, a stosowne zaświadczenia o nadaniu tych numerów są dostarczane podmiotowi. Niestety podmiot podlegający rejestracji będzie musiał spełnić jeszcze jeden obowiązek – w terminie 21 dni od dnia zarejestrowania podmiotu w Krajowym Rejestrze Sądowym będzie on musiał uzupełnić pozostałe dane, które są wymagane do nadania numeru REGON, NIP oraz w celu rejestracji płatnika w ZUS. Dane te podawane są na jednym formularzu, który podmiot jest zobowiązany złożyć we właściwym urzędzie skarbowym. Urząd skarbowy za pomocą systemów teleinformatycznych przekazuje te dane do GUS i ZUS.
Co ważne, powyższe zmiany dotyczą również spółek z ograniczoną odpowiedzialnością zakładanych za pomocą elektronicznego wzorca w systemie teleinformatycznym Krajowego Rejestru Sądowego.
Kolejną istotną zmianą jest ograniczenie ilości pozycji z Polskiej Klasyfikacji Działalności, które ujawnia się w rejestrze. Według nowych przepisów, każdy podmiot może wpisać do rejestru jedynie 10 pozycji PKD, podając jednocześnie przedmiot przeważającej działalności. Zmiana ta ma na celu jasne określenie jaki rodzaj działalności prowadzi dany podmiot. Powyższa zmiana nie ma wpływu na umowy spółek, w których w dalszym ciągu można podawać większą liczbę pozycji PKD. Co ważne, podmioty wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego przed przedmiotową nowelizacją, mają obowiązek dostosowania swoich wpisów dotyczących pozycji PKD do obowiązujących przepisów. Każdy podmiot musi ograniczyć liczbę pozycji PKD przy pierwszym wniosku o zmianę danych w Krajowym Rejestrze Sądowym, nie później jednak niż w ciągu 5 lat od dnia wejścia ustawy nowelizującej w życie, tj. do dnia 1 grudnia 2019 roku.
Wszystkie zmiany wprowadzone ustawą z dnia 26 czerwca 2014 roku mają na celu usprawnienie, przyspieszenie i uproszczenie rejestracji podmiotu w Krajowym Rejestrze Sądowym. Jest jeszcze zbyt wcześnie, aby móc rzetelnie ocenić faktyczne skutki wprowadzonej nowelizacji. O ile zmiany
rzeczywiście upraszczają proces rejestracji podmiotu, o tyle nie jest przesądzone, że proces rejestracji ulegnie skróceniu. Nie wiadomo także jak będą działały ze sobą zintegrowane systemy teleinformatyczne KRS, ZUS i GUS. Według założeń ustawodawcy, powyższe zmiany mają skrócić czas oczekiwania na rozpoczęcie działalności z 25 dni do 7 dni. Na efekty ustawy nowelizacyjnej i jej rzetelną ocenę przyjdzie nam jeszcze poczekać kilka miesięcy.