Szukaj

Publikacje

TARCZA FINANSOWA – COVID-19 SUBWENCJE FINANSOWE DLA MIKRO, MAŁYCH I ŚREDNICH FIRM

W związku z zakończeniem procedury notyfikacji Komisji Europejskiej, uruchomiony już został proces przyjmowania wniosków o subwencje w ramach rządowego programu Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju S.A. (PFR) dla Mikro, Małych i Średnich firm. Tarcza Finansowa to kolejna forma wsparcia finansowego adresowana do przedsiębiorców w celu zwalczania negatywnych skutków gospodarczych epidemii Covid-19. Instrumentem przewidzianym przez program w celu udzielenia wsparcia firmom jest subwencja finansowa PFR. Subwencja będzie miała w znacznej mierze charakter bezzwrotny, uzależniony od spełnienia przez beneficjenta dodatkowych warunków.

Poniżej przedstawiamy krótkie podsumowanie najważniejszych warunków tego programu.

 

1. Przedsiębiorcy uprawnieni do pomocy
·Tylko mikro, małe oraz średnie przedsiębiorstwa (zatrudniające mniej niż 250 pracowników
oraz których roczny obrót nie przekracza 50 mln EUR lub suma bilansowa nie przekracza 43
mln EUR).
·Program nie obejmuje aktualnie dużych przedsiębiorców (do nich adresowany będzie osobny program).

 

2. Rodzaj i wysokość pomocy finansowej
·Kwota subwencji finansowej, jaką firmy mogą uzyskać w ramach programu, obliczana jest
oddzielnie dla każdego beneficjenta. W przypadku małych i średnich firm (MŚP) zależy ona
bezpośrednio od skali spadku przychodów ze sprzedaży danej firmy na skutek COVID-19
oraz poziomu przychodów osiągniętych przez nią w 2019 r. I tak, przy spadku obrotów o co
najmniej 25%, kwota subwencji wynosić może do 4% przychodu ze sprzedaży w 2019 r., przy spadku obrotów o co najmniej 50%, kwota subwencji wynosić może 6% przychodu, zaś przy spadku wynoszącym co najmniej 75%, kwota subwencji wynosić może do 8% przychodu.
·W żadnym przypadku maksymalna kwota subwencji nie może przekroczyć 3.500.000 zł.
·Beneficjent będzie uprawniony do wykorzystania otrzymanej subwencji na pokrycie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, co jest bardzo szeroką kategorią. Natomiast
subwencja nie będzie mogła zostać wykorzystana w celu dokonania rozliczeń z podmiotami
powiązanymi ani służyć finansowaniu przejęcia innego przedsiębiorcy.

 

3. Warunki przyznania pomocy
·Przedsiębiorca odnotował spadek obrotów gospodarczych (przychodów ze sprzedaży) o co
najmniej 25% w dowolnym miesiącu po 1 lutego 2020 r. w porównaniu do poprzedniego
miesiąca lub analogicznego miesiąca ubiegłego roku w związku zakłóceniami w funkcjonowaniu gospodarki na skutek COVID-19.
·Przedsiębiorca (i) posiada rezydencję podatkową na terenie EOG, (ii) jest zarejestrowany na
terytorium Polski (w Krajowym Rejestrze Sądowym albo Centralnej Ewidencji i Informacji o
Działalności Gospodarczej) oraz (iii) jego główny beneficjent rzeczywisty nie posiada
rezydencji podatkowej w tzw. rajach podatkowych.

 

4. Dodatkowe kryteria
·Przedsiębiorca nie zalegał w regulowaniu zobowiązań podatkowych i składek na ubezpieczenia społeczne na dzień 31 grudnia 2019 r.
·Przedsiębiorca prowadził działalność gospodarczą na dzień 31 grudnia 2019 r.
·Wobec przedsiębiorcy nie jest prowadzone postępowanie likwidacyjne, postępowanie
upadłościowe lub postępowanie restrukturyzacyjne.
·Przedsiębiorca nie prowadzi działalności prowadzonej przez instytucje finansowe i agencje
ratingowe ani w obszarze wątpliwym z powodów etyczno-moralnych lub mogącej skutkować
ograniczaniem bądź naruszaniem wolności indywidualnych lub/oraz praw człowieka.

 

5. Zwrot subwencji
·Po spełnieniu warunków określonych w programie aż do 75% otrzymanej subwencji może
mieć charakter bezzwrotny.
·Podstawowym warunkiem częściowego zwolnienia z obowiązku zwrotu subwencji finansowej jest prowadzenie działalności gospodarczej przez beneficjenta w każdym czasie przez okres 12 miesięcy od dnia przyznania subwencji. Spełnienie tego warunku umożliwia zatrzymanie 25% otrzymanej subwencji.
·Przy ustalaniu wysokości dalszej kwoty niepodlegającej zwrotowi bierze się pod uwagę
poziom utrzymania zatrudnienia w danej firmie (możliwość zachowania dodatkowych 25%
subwencji) oraz odnotowaną przez firmę skumulowaną stratę gotówkową na sprzedaży
(możliwość zachowania kolejnych 25% subwencji). Uogólniając – im wyższy utrzymany
poziom zatrudnienia w firmie i im wyższa strata gotówkowa, tym niższa kwota subwencji do
zwrotu. Przykładowo, beneficjent, który prowadził działalność gospodarczą i w pełni utrzymał poziom zatrudnienia w okresie 12 miesięcy oraz wykazał stratę gotówkową na sprzedaży większą niż 25% wartości subwencji, może liczyć na zachowanie 75% kwoty subwencji w formie bezzwrotnej. Powyższe warunki podlegają badaniu po upływie 12 miesięcy od udzielenia subwencji finansowej.
·Kwota subwencji finansowej, która podlega zwrotowi (minimum 25% subwencji), jest
spłacana w 24 równych miesięcznych ratach, rozpoczynając od 13 miesiąca kalendarzowego
przypadającego po dacie wypłaty subwencji.

 

6. Procedura składania wniosków
·Finansowanie jest przyznawane na podstawie wniosku o udzielenie wsparcia składanego
poprzez system bankowości elektronicznej banków, które współpracują z PFR przy realizacji
programu.
·Wysokość subwencji i warunki jej przyznania określa umowa zawierana pomiędzy
beneficjentem i PFR. Umowa może określać dodatkowe ograniczenia i zobowiązania.
·PFR może przyznać wsparcie w pełnej wnioskowanej kwocie lub kwocie niższej. W tym
drugim przypadku od decyzji PFR przysługuje odwołanie. W przypadku odmowy przyznania
subwencji, przedsiębiorca może ponownie złożyć wniosek o jej przyznanie.
·Środki przeznaczone na subwencje finansowe są ograniczone. W przypadku, gdy chętnych
będzie więcej niż środków, udzielanie subwencji będzie następowało zgodnie z kolejnością
rozpatrywania wniosków przez PFR.