Szukaj

Publikacje

TARCZA ANTYKRYZYSOWA COVID-19 – WSPARCIE FINANSOWE DLA DUŻYCH FIRM

W związku z zakończeniem procedury notyfikacji Komisji Europejskiej, uruchomiony już został proces
przyjmowania wniosków w ramach rządowego programu Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu
Rozwoju S.A. (PFR) dla Dużych Firm. Tarcza Finansowa to kolejna forma wsparcia finansowego
adresowana do przedsiębiorców w celu zwalczania negatywnych skutków gospodarczych epidemii
COVID-19. Tarcza finansowa dla dużych firm oferuje finasowanie kapitałowe, preferencyjne i
płynnościowe. W zależności od formy finansowanie może być udzielone w formie zwrotnej lub
częściowo bezzwrotnej. Intencją jest, aby w możliwym zakresie powiązać udzielane finansowanie na
zasadach określonych w programie, z faktycznie poniesioną przez przedsiębiorców szkodą w związku
z COVID-19 oraz z promocją zatrudnienia. Co istotne, przedsiębiorcy mogą korzystać z więcej niż
jednego instrumentu finansowania w ramach Tarczy Finansowej.

Poniżej przedstawiamy krótkie podsumowanie najważniejszych warunków tego programu.
1. Przedsiębiorcy uprawnieni do pomocy

  • duże przedsiębiorstwa (zatrudniające co najmniej 250 pracowników wg. stanu na 31 grudnia
    2019 r.) lub których roczny obrót przekracza 50 mln EUR a suma bilansowa przekracza 43
    mln EUR.
  • małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) (zatrudniające powyżej 150 pracowników wg. stanu na
    31 grudnia 2019 r., których roczny obrót przekracza 100.000.000 zł, o ile (i) zostały spełnione
    łącznie następujące warunki:

    • (a) jego luka finansowania zgodnie z projekcjami finansowymi
      przekracza kwotę 3.500.000 zł oraz
    • (b) najpierw wyczerpał maksymalne możliwości
      otrzymania finansowania z Programu dla małych i średnich przedsiębiorstw, lub (ii)
      finansowanie dotyczy Programu Sektorowego w związku z COVID-19).

W przypadku gdy po stronie przedsiębiorcy zachodzą powiązania w ramach relacji łączących go z
innymi przedsiębiorstwami (m.in. w ramach grup kapitałowych), może być konieczne doliczenie do
jego danych w zakresie liczby pracowników oraz rocznego obrotu i sumy bilansowej, danych tych
przedsiębiorstw powiązanych.

2. Rodzaj i wysokość pomocy finansowej
Na Tarczę Finansową dla Dużych Firm składa się Tarcza Płynnościowa, Tarcza Finansowa i Tarcza
Kapitałowa. Finansowanie w ramach Programu może być udzielone w następujących formach:
A. Finansowanie płynnościowe:
 ma formę pożyczki płynnościowej.
 ma na celu dostarczenie przedsiębiorcom kapitału obrotowego w szczególności z
przeznaczeniem na regulowanie zobowiązań handlowych, wynagrodzeń, zobowiązań
publiczno-prawnych oraz innych celów związanych z finansowaniem bieżącej
działalności ustalonych w umowie pożyczki.
 udzielane jest maksymalnie do kwoty 1 mld zł.
 spłata pożyczki musi nastąpić w okresie do 4 lat od daty podpisania umowy pożyczki.
oprocentowanie pożyczki płynnościowej wynosi w przypadku MŚP 1% w pierwszym
roku od daty podpisania umowy pożyczki, 1,25% w drugim i trzecim roku i 1,75% w
czwartym roku, a w przypadku dużych przedsiębiorstw 1,25% w pierwszym roku od
daty podpisania umowy pożyczki, 1,75% w drugim i trzecim roku i 2,75% w czwartym
roku. Od umowy pożyczki nie są pobierane żadne prowizje ani opłaty.

B. Finasowanie preferencyjne:
 ma na celu częściowe pokrycie faktycznej szkody poniesionej przez duże
przedsiębiorstwo na skutek COVID-19.
 udzielane jest w formie pożyczki umarzalnej maksymalnie do wysokości 75% jej
wartości lub 75% faktycznej szkody poniesionej w związku z COVID-19.
 pożyczka jest udzielna w kwocie nie wyższej niż szacowana szkoda z powodu
COVID-19 (maksymalnie do kwoty 750 mln zł).
 faktyczna szkoda z tytułu COVID-19 będzie obliczana za okres nie dłuższy niż
przypadający pomiędzy 1 marca 2020 r. oraz 31 sierpnia 2020 r., ex-post na
podstawie rzeczywistych danych finansowych.
 maksymalny okres spłaty pożyczki preferencyjnej wynosi 4 lata od dnia podpisania
umowy pożyczki.
 oprocentowanie pożyczki preferencyjnej wynosi w przypadku MŚP 1% w pierwszym
roku od daty podpisania umowy pożyczki, 1,25% w drugim i trzecim roku i 1,75% w
czwartym roku, a w przypadku dużych przedsiębiorstw 1,25% w pierwszym roku od
daty podpisania umowy pożyczki, 1,75% w drugim i trzecim roku i 2,75% w czwartym
roku. Od umowy pożyczki nie są pobierane żadne prowizje ani opłaty.

C. Finansowanie kapitałowe:
 ma na celu umożliwienie przedsiębiorcy przywrócenia stabilnej struktury
finansowania, która została zachwiana, w szczególności poprzez konieczność
ograniczenia lub wstrzymania produkcji lub świadczenia usług oraz wstrząsy
popytowe będące skutkiem COVID-19, poprzez dokapitalizowanie.
 może być udzielane, w szczególności z wykorzystaniem następujących instrumentów
kapitałowych: (i) udziałów lub akcji; (ii) warrantów subskrypcyjnych; (iii) obligacji lub
pożyczek zamiennych na akcje, obejmowanych lub nabywanych przez PFR na
zasadach rynkowych, lub w reżimie pomocy publicznej.

3. Podstawowe warunki przyznania pomocy
Przedsiębiorca musi spełniać jeden z poniższych warunków:
odnotował spadek obrotów gospodarczych (przychodów ze sprzedaży) w ujęciu
wartościowym o co najmniej 25% w dowolnym miesiącu kalendarzowym po 1 lutego 2020 r.
w porównaniu do poprzedniego miesiąca kalendarzowego lub analogicznego miesiąca
kalendarzowego ubiegłego roku w związku zakłóceniami w funkcjonowaniu gospodarki na
skutek COVID-19;
utracił zdolność produkcji lub świadczenia usług albo odbioru produktów lub usług przez
zamawiających w związku z brakiem dostępności komponentów lub zasobów w związku z
COVID-19;
nie otrzymuje płatności z tytułu sprzedaży na skutek COVID-19 w kwocie przekraczającej
25% należności;
z powodu zakłóceń w funkcjonowaniu rynku finansowego nie ma dostępu do rynku
kapitałowego lub limitów kredytowych w związku z nowymi kontraktami;
jest uczestnikiem Programów Sektorowych w związku z COVID-19.

4. Dodatkowe kryteria
Przedsiębiorca musi także spełniać następujące warunki:

Przedsiębiorca prowadził działalność na dzień 31 grudnia 2019 r.
Przedsiębiorca (i) posiada rezydencję podatkową na terenie EOG, (ii) jest zarejestrowany na
terytorium Polski (w Krajowym Rejestrze Sądowym albo Centralnej Ewidencji i Informacji o
Działalności Gospodarczej) oraz (iii) jego główny beneficjent rzeczywisty nie posiada
rezydencji podatkowej w tzw. rajach podatkowych.
Przedsiębiorca nie zalegał w regulowaniu zobowiązań podatkowych i składek na
ubezpieczenia społeczne na dzień 31 grudnia 2019 r.

Wobec przedsiębiorcy nie jest prowadzone postępowanie likwidacyjne, postępowanie
upadłościowe lub postępowanie restrukturyzacyjne.
Przedsiębiorca nie prowadzi działalności prowadzonej przez instytucje finansowe i agencje
ratingowe, działalności deweloperskiej lub w segmencie nieruchomości komercyjnych ani w
obszarze wątpliwym z powodów etyczno-moralnych lub mogącej skutkować ograniczaniem
bądź naruszaniem wolności indywidualnych lub/oraz praw człowieka.
Przedsiębiorca przejdzie pozytywnie wynik procesu badania due diligence, w tym w
szczególności w zakresie Procedury KYC „Tarcza”, lub potwierdzającego badania (tzw.
confirmatory due dilligence) przeprowadzonego przez PFR (lub jego doradców) lub w formie
tzw. vendors due dilligence.
W zależności od rodzaju finasowania, o które ubiega się przedsiębiorca, mogą mieć zastosowanie
dodatkowe kryteria, których spełnienie jest konieczne, aby finansowanie zostało przyznane.

5. Procedura składania wniosków
Finansowanie jest przyznawane na podstawie wniosku o udzielenie wsparcia składanego
drogą elektroniczną za pośrednictwem formularza aplikacyjnego dostępnego na stronie PFR.
Procedura rozpoznawania wniosków nie przewiduje możliwości odwołania się od decyzji PFR
o przyznaniu lub odmowie przyznania finansowania w tym w zakresie zaproponowanych
warunków jego udzielania.
Przed udzieleniem finansowania, PFR dokonuje procesu weryfikacji przedsiębiorcy w formie
uproszczonego badania due diligence. Badanie due diligence może obejmować, zależnie od
specyfiki danej sprawy kwestie: (i) prawne, (ii) finansowe, (iii) rynkowe, (iv) operacyjne oraz
(v) w zależności od potrzeb także inne kwestie np. podatkowe, regulacyjne lub komercyjne. W
ramach procesu badania due diligence PFR dokonuje także procesu weryfikacji informacji o
beneficjencie rzeczywistym przedsiębiorcy oraz ryzyka związanego z przedsiębiorcą.
PFR ma prawo do zaproponowania przedsiębiorcy udzielenia finansowania w oparciu o inny
niż wskazany przez przedsiębiorcę we wniosku instrument Tarczy finansowej dla Dużych firm
oraz w innej niż zadeklarowana przez Przedsiębiorcę kwocie. Decyzja PFR w przedmiocie
udzielenia lub odmowy udzielenia finansowania jest oparta na zasadzie racjonalnej
uznaniowości.
Wysokość finasowania i warunki jego przyznania określa umowa zawierana pomiędzy
beneficjentem i PFR. Umowa może określać dodatkowe ograniczenia i zobowiązania.
Środki przeznaczone na finansowanie w ramach Tarczy Finansowej dla Dużych Firm są
ograniczone. W przypadku, gdy chętnych będzie więcej niż środków, udzielanie subwencji co
do zasady będzie następowało zgodnie z kolejnością rozpatrywania wniosków przez PFR.

W CELU UZYSKANIA DALSZYCH INFORMACJI PROSIMY O KONTAKT:
Emilia May
Adwokat
T: +48 587 820 050
E: may@millercanfield.com
Andrzej Czopski
Radca prawny, Partner
T: +48 587 820 050
E: czopski@millercanfield.com

Zastrzeżenie: Niniejsza publikacja została przygotowana dla klientów i współpracowników kancelarii Miller Canfield na podstawie faktów i
informacji aktualnych w dacie jej wydania, które mogą ulec zmianie. Celem publikacji jest zwrócenie uwagi na wskazane w niej zmiany prawne i
nie powinna stanowić wyłącznej podstawy do podjęcia jakiejkolwiek decyzji dotyczącej określonego kierunku działania. Informacje te nie mogą
być traktowane jako porada prawna ani nie zastępują szczegółowej opinii prawnej w konkretnej sprawie. W każdym przypadku należy skorzystać
z usług doradców prawnych w celu weryfikacji, czy odpowiednie przepisy prawa mają zastosowanie do określonej sytuacji.