Szukaj

Publikacje

TARCZA ANTYKRYZYSOWA COVID-19 – WSPARCIE FINANSOWE DLA DUŻYCH FIRM

W związku z zakończeniem procedury notyfikacji Komisji Europejskiej, uruchomiony już został proces przyjmowania wniosków w ramach rządowego programu Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju S.A. (PFR) dla Dużych Firm. Tarcza Finansowa to kolejna forma wsparcia finansowego adresowana do przedsiębiorców w celu zwalczania negatywnych skutków gospodarczych epidemii COVID-19. Tarcza finansowa dla dużych firm oferuje finasowanie kapitałowe, preferencyjne i płynnościowe. W zależności od formy finansowanie może być udzielone w formie zwrotnej lub częściowo bezzwrotnej. Intencją jest, aby w możliwym zakresie powiązać udzielane finansowanie na zasadach określonych w programie, z faktycznie poniesioną przez przedsiębiorców szkodą w związku z COVID-19 oraz z promocją zatrudnienia. Co istotne, przedsiębiorcy mogą korzystać z więcej niż jednego instrumentu finansowania w ramach Tarczy Finansowej.

Poniżej przedstawiamy krótkie podsumowanie najważniejszych warunków tego programu.

1. Przedsiębiorcy uprawnieni do pomocy

  • duże przedsiębiorstwa (zatrudniające co najmniej 250 pracowników wg. stanu na 31 grudnia 2019 r.) lub których roczny obrót przekracza 50 mln EUR a suma bilansowa przekracza 43 mln EUR.
  • małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) (zatrudniające powyżej 150 pracowników wg. stanu na 31 grudnia 2019 r., których roczny obrót przekracza 100.000.000 zł, o ile (i) zostały spełnione łącznie następujące warunki:
    • (a) jego luka finansowania zgodnie z projekcjami finansowymi przekracza kwotę 3.500.000 zł oraz
    • (b) najpierw wyczerpał maksymalne możliwości otrzymania finansowania z Programu dla małych i średnich przedsiębiorstw, lub (ii) finansowanie dotyczy Programu Sektorowego w związku z COVID-19).


W przypadku gdy po stronie przedsiębiorcy zachodzą powiązania w ramach relacji łączących go z innymi przedsiębiorstwami (m.in. w ramach grup kapitałowych), może być konieczne doliczenie do jego danych w zakresie liczby pracowników oraz rocznego obrotu i sumy bilansowej, danych tych przedsiębiorstw powiązanych.

2. Rodzaj i wysokość pomocy finansowej

Na Tarczę Finansową dla Dużych Firm składa się Tarcza Płynnościowa, Tarcza Finansowa i Tarcza Kapitałowa. Finansowanie w ramach Programu może być udzielone w następujących formach:

A. Finansowanie płynnościowe:
· ma formę pożyczki płynnościowej.
· ma na celu dostarczenie przedsiębiorcom kapitału obrotowego w szczególności z przeznaczeniem na regulowanie zobowiązań handlowych, wynagrodzeń, zobowiązań publiczno-prawnych oraz innych celów związanych z finansowaniem bieżącej działalności ustalonych w umowie pożyczki.
· udzielane jest maksymalnie do kwoty 1 mld zł.
· spłata pożyczki musi nastąpić w okresie do 4 lat od daty podpisania umowy pożyczki.
oprocentowanie pożyczki płynnościowej wynosi w przypadku MŚP 1% w pierwszym roku od daty podpisania umowy pożyczki, 1,25% w drugim i trzecim roku i 1,75% w czwartym roku, a w przypadku dużych przedsiębiorstw 1,25% w pierwszym roku od daty podpisania umowy pożyczki, 1,75% w drugim i trzecim roku i 2,75% w czwartym roku. Od umowy pożyczki nie są pobierane żadne prowizje ani opłaty.

B. Finasowanie preferencyjne:
· ma na celu częściowe pokrycie faktycznej szkody poniesionej przez duże przedsiębiorstwo na skutek COVID-19.
· udzielane jest w formie pożyczki umarzalnej maksymalnie do wysokości 75% jej wartości lub 75% faktycznej szkody poniesionej w związku z COVID-19.
· pożyczka jest udzielna w kwocie nie wyższej niż szacowana szkoda z powodu COVID-19 (maksymalnie do kwoty 750 mln zł).
· faktyczna szkoda z tytułu COVID-19 będzie obliczana za okres nie dłuższy niż przypadający pomiędzy 1 marca 2020 r. oraz 31 sierpnia 2020 r., ex-post na podstawie rzeczywistych danych finansowych.
· maksymalny okres spłaty pożyczki preferencyjnej wynosi 4 lata od dnia podpisania umowy pożyczki.
· oprocentowanie pożyczki preferencyjnej wynosi w przypadku MŚP 1% w pierwszym roku od daty podpisania umowy pożyczki, 1,25% w drugim i trzecim roku i 1,75% w czwartym roku, a w przypadku dużych przedsiębiorstw 1,25% w pierwszym roku od daty podpisania umowy pożyczki, 1,75% w drugim i trzecim roku i 2,75% w czwartym roku. Od umowy pożyczki nie są pobierane żadne prowizje ani opłaty.

C. Finansowanie kapitałowe:
· ma na celu umożliwienie przedsiębiorcy przywrócenia stabilnej struktury finansowania, która została zachwiana, w szczególności poprzez konieczność ograniczenia lub wstrzymania produkcji lub świadczenia usług oraz wstrząsy popytowe będące skutkiem COVID-19, poprzez dokapitalizowanie.
· może być udzielane, w szczególności z wykorzystaniem następujących instrumentów kapitałowych: (i) udziałów lub akcji; (ii) warrantów subskrypcyjnych; (iii) obligacji lub pożyczek zamiennych na akcje, obejmowanych lub nabywanych przez PFR na zasadach rynkowych, lub w reżimie pomocy publicznej.

3. Podstawowe warunki przyznania pomocy

Przedsiębiorca musi spełniać jeden z poniższych warunków:
·odnotował spadek obrotów gospodarczych (przychodów ze sprzedaży) w ujęciu wartościowym o co najmniej 25% w dowolnym miesiącu kalendarzowym po 1 lutego 2020 r. w porównaniu do poprzedniego miesiąca kalendarzowego lub analogicznego miesiąca kalendarzowego ubiegłego roku w związku zakłóceniami w funkcjonowaniu gospodarki na skutek COVID-19;
·utracił zdolność produkcji lub świadczenia usług albo odbioru produktów lub usług przez
zamawiających w związku z brakiem dostępności komponentów lub zasobów w związku z COVID-19;
·nie otrzymuje płatności z tytułu sprzedaży na skutek COVID-19 w kwocie przekraczającej 25% należności;
·z powodu zakłóceń w funkcjonowaniu rynku finansowego nie ma dostępu do rynku kapitałowego lub limitów kredytowych w związku z nowymi kontraktami;
·jest uczestnikiem Programów Sektorowych w związku z COVID-19.

4. Dodatkowe kryteria

Przedsiębiorca musi także spełniać następujące warunki:

Przedsiębiorca prowadził działalność na dzień 31 grudnia 2019 r.
Przedsiębiorca (i) posiada rezydencję podatkową na terenie EOG, (ii) jest zarejestrowany na terytorium Polski (w Krajowym Rejestrze Sądowym albo Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej) oraz (iii) jego główny beneficjent rzeczywisty nie posiada rezydencji podatkowej w tzw. rajach podatkowych.
Przedsiębiorca nie zalegał w regulowaniu zobowiązań podatkowych i składek na ubezpieczenia społeczne na dzień 31 grudnia 2019 r.

Wobec przedsiębiorcy nie jest prowadzone postępowanie likwidacyjne, postępowanie
upadłościowe lub postępowanie restrukturyzacyjne.
·Przedsiębiorca nie prowadzi działalności prowadzonej przez instytucje finansowe i agencje ratingowe, działalności deweloperskiej lub w segmencie nieruchomości komercyjnych ani w obszarze wątpliwym z powodów etyczno-moralnych lub mogącej skutkować ograniczaniem
bądź naruszaniem wolności indywidualnych lub/oraz praw człowieka.
·Przedsiębiorca przejdzie pozytywnie wynik procesu badania due diligence, w tym w szczególności w zakresie Procedury KYC „Tarcza”, lub potwierdzającego badania (tzw. confirmatory due dilligence) przeprowadzonego przez PFR (lub jego doradców) lub w formie tzw. vendors due dilligence.
W zależności od rodzaju finasowania, o które ubiega się przedsiębiorca, mogą mieć zastosowanie dodatkowe kryteria, których spełnienie jest konieczne, aby finansowanie zostało przyznane.

5. Procedura składania wniosków

·Finansowanie jest przyznawane na podstawie wniosku o udzielenie wsparcia składanego drogą elektroniczną za pośrednictwem formularza aplikacyjnego dostępnego na stronie PFR.
·Procedura rozpoznawania wniosków nie przewiduje możliwości odwołania się od decyzji PFR o przyznaniu lub odmowie przyznania finansowania w tym w zakresie zaproponowanych warunków jego udzielania.
·Przed udzieleniem finansowania, PFR dokonuje procesu weryfikacji przedsiębiorcy w formie uproszczonego badania due diligence. Badanie due diligence może obejmować, zależnie od specyfiki danej sprawy kwestie: (i) prawne, (ii) finansowe, (iii) rynkowe, (iv) operacyjne oraz (v) w zależności od potrzeb także inne kwestie np. podatkowe, regulacyjne lub komercyjne. W ramach procesu badania due diligence PFR dokonuje także procesu weryfikacji informacji o beneficjencie rzeczywistym przedsiębiorcy oraz ryzyka związanego z przedsiębiorcą.
·PFR ma prawo do zaproponowania przedsiębiorcy udzielenia finansowania w oparciu o inny niż wskazany przez przedsiębiorcę we wniosku instrument Tarczy finansowej dla Dużych firm oraz w innej niż zadeklarowana przez Przedsiębiorcę kwocie. Decyzja PFR w przedmiocie udzielenia lub odmowy udzielenia finansowania jest oparta na zasadzie racjonalnej uznaniowości.
·Wysokość finasowania i warunki jego przyznania określa umowa zawierana pomiędzy beneficjentem i PFR. Umowa może określać dodatkowe ograniczenia i zobowiązania.
·Środki przeznaczone na finansowanie w ramach Tarczy Finansowej dla Dużych Firm są ograniczone. W przypadku, gdy chętnych będzie więcej niż środków, udzielanie subwencji co do zasady będzie następowało zgodnie z kolejnością rozpatrywania wniosków przez PFR.