Szukaj

Publikacje

IV ETAP ODMRAŻANIA GOSPODARKI – ZNIESIENIE OGRANICZEŃ W PROWADZENIU DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ

W tym tygodniu Rząd Polski ogłosił wejście w kolejny, i przynajmniej według
wcześniejszych zapowiedzi już ostatni, etap odmrażania krajowej gospodarki,
a tym samym związane z tym zniesienie dotychczasowych obostrzeń
w prowadzeniu działalności gospodarczej wprowadzonych w związku z epidemią
COVID-19. Szóste już z kolei rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie
ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku
z wystąpieniem stanu epidemii, zastąpi dotychczas obowiązujące Rozporządzenie
z 16 maja 2020 (Dz.U. z 2020 r., poz. 878), a jego wejście w życie jest
planowane na dzień 30 maja 2020 roku. Od początku ogłoszenia stanu epidemii
na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej każda z branży uważnie śledziła stopniowo
wprowadzane czasowe zakazy i ograniczenia w prowadzeniu działalności
gospodarczej, a potem z równie wielką uwagą obserwowała ich etapowe
znoszenie. W świetle pierwotnie ogłoszonego przez Rząd planu, wejście w życie
nowego rozporządzenia powinno było kończyć proces zapowiadanego
całkowitego zniesienia zakazów i ograniczeń w prowadzeniu wszystkich
zakresów
działalności
gospodarczej
ustanowionych
w
związku
z ogłoszonym stanem epidemii, ale tak nie jest. Wciąż będzie obowiązywać
zakaz prowadzenia działalności polegającej na prowadzeniu dyskotek i klubów
nocnych, a w odniesieniu do pewnych rodzajów działalności ich prowadzenie,
choć
dopuszczalne,
powiązane
zostało
z koniecznością
przestrzegania
określonych ograniczeń (np. kina gdzie udostępniane będzie uczestnikom nie
więcej niż polowa miejsc). Nowe rozporządzenie ustanawia zasady
funkcjonowania obiektów przestrzeni publicznej i zasady poruszania się w tej
przestrzeni, ale zapowiadane zniesienie zakazów i ograniczeń w prowadzeniu
działalności gospodarczej nie będzie oznaczało całkowitego powrotu do
rzeczywistości sprzed wybuchu epidemii, bowiem ogłoszony stan epidemii nadal
nie został odwołany.

Co do zasady od 30 maja 2020 roku nie będzie obowiązku zasłaniania nosa i ust
w otwartej przestrzeni, jeśli zostanie zachowany odstęp 2 metrów od
przebywających w tych miejscach osób. Obowiązek ten zostanie jednak
utrzymany w większości przestrzeni zamkniętych, w tym m.in. w zakładach
pracy oraz budynkach użyteczności publicznej przeznaczonych na potrzeby m.in.
handlu, gastronomii, usług, a także m.in. w sądach i urzędach. Tutaj, zgodnie
z projektowanym brzmieniem przepisów, obowiązek zakrywania ust i nosa nie
będzie dotyczył osób wykonujących czynności zawodowe, służbowe lub
zarobkowe w tych budynkach, a jedynie osób wykonujących bezpośrednią
obsługę interesantów lub klientów w czasie jej wykonywania. W obiektach lub
placówkach handlowych lub usługowych i na targowiskach (straganach)
obowiązek zakrywania ust i nosa dotyczyć będzie wszystkich bez wyjątku.
Należy podkreślić, że w tym ostatnim etapie odmrażania gospodarki, zniesione
zostają przede wszystkim ograniczenia w zakresie dopuszczalnej liczby osób
przypadających na metr kwadratowy danej przestrzeni dokuczliwe dotychczas
zwłaszcza w branży handlowej i gastronomicznej.

Od najbliższej soboty, tj. 30 maja 2020 roku otwarte (choć na określonych
zasadach) zostaną m.in. restauracje, a od 6 czerwca 2020 roku także m.in. kina,
siłownie, kluby fitness, sauny, solaria, salony masażu. Dla właścicieli galerii
handlowych oznacza to, że wszystkie zlokalizowane w nich, a pozostające
dotychczas zamknięte punkty usługowe i gastronomiczne, odpowiednio z dniem
30 maja i 6 czerwca 2020 roku będą mogły znowu funkcjonować, choć wciąż
z zachowaniem określonych zasad zarówno dla właścicieli jak i klientów.
W obiektach gastronomicznych konieczne będzie przede wszystkim zakrywanie
ust i nosa przez klientów, do czasu zajęcia przez nich miejsc spożywania posiłku
lub napoju.

W obiektach handlowych lub usługowych o powierzchni sprzedaży lub
świadczenia usług powyżej 2000 m2 oraz w placówkach handlowych
w rozumieniu ustawy z dnia 10 stycznia 2018 roku o ograniczeniu handlu
w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni (Dz.U. z 2019 r. poz. 466)
utrzymano następujące obowiązki:
– noszenia przez osoby przebywające na ich terenie podczas zakupu towarów
lub usług rękawiczek jednorazowych;
– zapewnienia przez te obiekty rękawiczek jednorazowych lub środków do
dezynfekcji rąk;
– dokonywania w godzinach ich otwarcia dezynfekcji stanowiska kasowego lub
stanowiska obsługi, co najmniej raz na godzinę.

Zgodnie z rozporządzeniem, przy zachowaniu powyższych obowiązków, z dniem
30 maja 2020 roku dopuszczalne powinno być również prowadzenie handlu
detalicznego lub prowadzenie działalności usługowej na wyspach handlowych
i to również bez ograniczeń co do obsługiwanej liczby osób. Projektowane nowe
przepisy nie powielają bowiem dotychczas istniejących ograniczeń w tym
zakresie, tj. m.in. oddzielania lad prezentacyjnych lub stanowisk kasowych
przesłonami z tworzywa sztucznego.
2186678.1

Utrzymano także ogólny obowiązek dla zakładów pracy zapewnienia osobom
zatrudnionym i to niezależnie od podstawy zatrudnienia rękawiczki jednorazowe
lub środki do dezynfekcji rąk oraz, co do zasady, zapewnienie co najmniej
półtorametrowej odległości między stanowiskami pracy.
Zgodnie z oficjalną informacją dostępną na stronach rządowych konkretne
zalecenia sanitarne dla poszczególnych branż, będące przede wszystkim
praktycznym uszczegółowieniem przepisów nowego rozporządzenia i zarazem
istotną wskazówką dla prawidłowego jego wykonywania, będą podane po
zakończeniu procesu konsultacji z przedsiębiorcami. Skoro jednak większość
istniejących już obowiązków prowadzenia działalności gospodarczej dla
poszczególnych branż zostanie w większości utrzymana, nie można wykluczyć,
że również opracowane dotychczas wytyczne, dostępne na stronach Ministerstwa
Rozwoju, pozostaną, przynajmniej dla niektórych branż, takie same albo zmienią
się w nieznacznym stopniu.

W CELU UZYSKANIA DALSZYCH INFORMACJI PROSIMY O KONTAKT
Katarzyna Sasiak
Adwokat
T: +48 22 447 43 00
E: sasiak@millercanfield.com

Zastrzeżenie: Niniejsza publikacja została przygotowana dla klientów i współpracowników kancelarii Miller
Canfield na podstawie faktów i informacji aktualnych w dacie jej wydania, które mogą ulec zmianie. Celem
publikacji jest zwrócenie uwagi na wskazane w niej zmiany prawne i nie powinna stanowić wyłącznej podstawy
do podjęcia jakiejkolwiek decyzji dotyczącej określonego kierunku działania. Informacje te nie mogą być
traktowane jako porada prawna ani nie zastępują szczegółowej opinii prawnej w konkretnej sprawie. W każdym
przypadku należy skorzystać z usług doradców prawnych w celu weryfikacji, czy odpowiednie przepisy prawa
mają zastosowanie do określonej sytuacji.