Szukaj

Publikacje

USPRAWNIENIE PROCESU REJESTRACJI PODMIOTU W KRAJOWYM REJESTRZE SĄDOWYM

Z dniem 1 grudnia 2014 roku weszła w życie ustawa
z 26 czerwca 2014 roku o zmianie ustawy o
Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie
niektórych innych ustaw. Zmiany wprowadzane
ustawą nowelizacyjną są daleko idące. W swoim
założeniu mają znacząco uprościć i przyspieszyć
proces rejestracji podmiotów w Krajowym
Rejestrze Sądowy.

Jedną z najważniejszych zmian jest sposób
uzyskiwania numeru REGON oraz numeru NIP. Od 1
grudnia 2014 roku podmiot podlegający wpisowi do
Krajowego Rejestru Sądowego jest zobowiązany do
złożenia w sądzie jednego formularza z jednym
kompletem załączników. Dane podane przez
podmiot
we
wniosku
rejestracyjnym

przekazywane przez sąd za pomocą systemu
teleinformatycznego do Centralnego Rejestru
Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników oraz
do Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów
Gospodarki Narodowej. Dzięki temu podmiot
automatycznie otrzyma numer REGON oraz NIP, a
stosowne zaświadczenia o nadaniu tych numerów są
dostarczane
podmiotowi.
Niestety
podmiot
podlegający rejestracji będzie musiał spełnić jeszcze jeden obowiązek – w terminie 21 dni od
dnia zarejestrowania podmiotu w Krajowym
Rejestrze Sądowym będzie on musiał uzupełnić
pozostałe dane, które są wymagane do nadania
numeru REGON, NIP oraz w celu rejestracji płatnika
w ZUS. Dane te podawane są na jednym
formularzu, który podmiot jest zobowiązany złożyć
we właściwym urzędzie skarbowym. Urząd
skarbowy za pomocą systemów teleinformatycznych
przekazuje te dane do GUS i ZUS.

Co ważne, powyższe zmiany dotyczą również spółek
z ograniczoną odpowiedzialnością zakładanych za
pomocą elektronicznego wzorca w systemie
teleinformatycznym Krajowego Rejestru Sądowego.

Kolejną istotną zmianą jest ograniczenie ilości
pozycji z Polskiej Klasyfikacji Działalności, które
ujawnia się w rejestrze. Według nowych przepisów,
każdy podmiot może wpisać do rejestru jedynie 10
pozycji PKD, podając jednocześnie przedmiot
przeważającej działalności. Zmiana ta ma na celu
jasne określenie jaki rodzaj działalności prowadzi
dany podmiot. Powyższa zmiana nie ma wpływu na
umowy spółek, w których w dalszym ciągu można
podawać większą liczbę pozycji PKD. Co ważne,
podmioty wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego
przed przedmiotową nowelizacją, mają obowiązek
dostosowania swoich wpisów dotyczących pozycji
PKD do obowiązujących przepisów. Każdy podmiot
musi ograniczyć liczbę pozycji PKD przy pierwszym
wniosku o zmianę danych w Krajowym Rejestrze
Sądowym, nie później jednak niż w ciągu 5 lat od
dnia wejścia ustawy nowelizującej w życie, tj. do
dnia 1 grudnia 2019 roku.

Wszystkie zmiany wprowadzone ustawą z dnia 26
czerwca 2014 roku mają na celu usprawnienie,
przyspieszenie i uproszczenie rejestracji podmiotu
w Krajowym Rejestrze Sądowym. Jest jeszcze zbyt
wcześnie, aby móc rzetelnie ocenić faktyczne
skutki wprowadzonej nowelizacji. O ile zmiany
rzeczywiście
upraszczają
proces
rejestracji
podmiotu, o tyle nie jest przesądzone, że proces
rejestracji ulegnie skróceniu. Nie wiadomo także
jak będą działały ze sobą zintegrowane systemy
teleinformatyczne KRS, ZUS i GUS. Według założeń
ustawodawcy, powyższe zmiany mają skrócić czas
oczekiwania na rozpoczęcie działalności z 25 dni do 7 dni. Na efekty ustawy nowelizacyjnej i jej
rzetelną ocenę przyjdzie nam jeszcze poczekać
kilka miesięcy.

MILLER, CANFIELD,
W. BABICKI, A. CHEŁCHOWSKI I WSPÓLNICY SP.K.
ul. Batorego 28-32
81-366 Gdynia
Tel. +48 58 782-0050
Fax +48 58 782-0060
gdynia@pl.millercanfield.com
ul. Nowogrodzka 11
00-513 Warszawa
Tel. +48 22 447-4300
Fax +48 22 447-4301
warszawa@pl.millercanfield.com
ul. Skarbowców 23a
53-125 Wrocław
Tel. +48 71 780-3100
Fax +48 71 780-3101
wroclaw@pl.millercanfield.com

Zastrzeżenie: Niniejsza publikacja została przygotowana dla klientów i współpracowników kancelarii Miller Canfield. Ma ona na celu jedynie
przedstawienie streszczenia niektórych wydarzeń prawnych z wybranych dziedzin prawa. Z tego powodu informacje zawarte w niniejszej
publikacji nie powinny stanowić podstawy do podjęcia jakiejkolwiek decyzji dotyczącej określonego kierunku działania. Informacje te nie mogą
też być traktowane jako porada prawna ani nie zastępują szczegółowej opinii prawnej w konkretnej sprawie. W każdym przypadku należy
skorzystać z usług doradców prawnych w celu weryfikacji, czy odpowiednie przepisy prawa mają zastosowanie do określonej sytuacji.