Szukaj

Publikacje

ZMIANY W POLSKIM PRAWIE ENERGETYCZNYM

Opracowany przez Ministerstwo Gospodarki pakiet
ustaw poświęconych tematyce energii, w tym w
szczególności nowa ustawa Prawo energetyczne
(dalej „Nowe Prawo Energetyczne”), to odpowiedź
Polski na tzw. unijny „trzeci pakiet energetyczny”, tj.
dyrektywę nr 2009/72/WE dotyczącą wspólnych
zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej,
dyrektywę nr 2009/28/WE w sprawie promowania
stosowania energii ze źródeł odnawialnych,
rozporządzenie (WE) nr 713/2009 ustanawiające
Agencję ds. Współpracy Organów Regulacji
Energetyki i rozporządzenie (WE) nr 714/2009 w
sprawie warunków dostępu do sieci w odniesieniu do
transgranicznej wymiany energii elektrycznej.

Zgodnie z Nowym Prawem Energetycznym, z
obecnie obowiązującej ustawy wyłączone zostaną
regulacje
dotyczące
gazu
ziemnego
oraz
odnawialnych źródeł energii, co – jak spodziewa się
ustawodawca, pozwoli na usystematyzowanie oraz
zoptymalizowanie rozwiązań w takim wyłączonym
zakresie. Zasadnicze nowości dotyczyć będą
natomiast systemu wsparcia dla producentów tzw.
zielonej energii (w przeważającej
mierze
określonego w ustawie o odnawialnych źródłach
energii), systemu inteligentnych sieci oraz systemu
ochrony wrażliwych odbiorców energii elektrycznej.

Planowane zmiany systemu wsparcia odnawialnych
źródeł energii mają zmierzać ku dalszemu zwiększaniu udziału energii odnawialnej w ogólnej
ilości energii wytwarzanej. Sprzyjać temu ma
zapewnienie pierwszeństwa w świadczeniu usług
przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej
wytworzonej w odnawialnych źródłach energii czy
też nałożenie na operatora systemu przesyłowego i
dystrybucyjnego obowiązku odbioru energii
elektrycznej wytworzonej w odnawialnych źródłach
energii.

Nowe Prawo Energetyczne wdraża także system tzw.
inteligentnego opomiarowania, który w założeniu
prowadzić ma do poprawy poziomu bezpieczeństwa
energetycznego kraju oraz zwiększenia efektywności
i racjonalizacji zużycia energii. W tym też celu na
operatora systemu dystrybucyjnego nałożono
obowiązek zainstalowania u każdego z jego
odbiorców tzw. liczników inteligentnych służących
do pomiaru energii elektrycznej i przekazywania
informacji pomiarowych za pomocą systemu
teleinformatycznego. Liczniki takie mają być
instalowane na koszt danego operatora.

Planuje się także wprowadzenie systemu wsparcia
dla odbiorców wrażliwych, tak aby położyć kres
zjawisku ubóstwa energetycznego. Taki wrażliwy
odbiorca energii otrzyma rachunek za energię
elektryczną pomniejszony o kwotę ryczałtu
ustalaną w oparciu o próg zużycia energii
elektrycznej oraz przy uwzględnieniu liczebności
danego gospodarstwa domowego. Natomiast
przedsiębiorstwu energetycznemu, które wystawiło
rachunek
za
energię
elektryczną
przy
uwzględnieniu takiego ryczałtu, służyć będzie prawo
do otrzymania z tego tytułu rekompensaty z budżetu
państwa.

Nowe Prawo Energetyczne zmodyfikuje również
dotychczasowe reguły funkcjonowania rynku energii
począwszy od zmian w definicji operatora systemu
przesyłowego i dystrybucyjnego oraz w zakresie
zasad przyłączania do sieci (w tym co do wnoszenia
zaliczek na poczet opłaty za przyłączenie), a kończąc
na wprowadzeniu nowych zasad ustalania cen
zakupu energii uwzględniających uzasadnione
koszty efektywnego wykonywania zadań przez
danego operatora oraz obliczanych w taki sposób,
aby
koszty
zużycia,
modernizowania
i
dywersyfikacji źródeł energii nie były w całości
przerzucane na jej odbiorców.

Na dzień dzisiejszy projekt znajduje się na etapie
konsultacji społecznych, zatem proponowane
rozwiązania mogą jeszcze ulec zmianie.

MILLER, CANFIELD,
W. BABICKI, A. CHEŁCHOWSKI I WSPÓLNICY SP.K.
ul. Batorego 28-32
81-366 Gdynia
Tel. +48 58 782-0050
Fax +48 58 782-0060
gdynia@pl.millercanfield.com
ul. Nowogrodzka 11
00-513 Warszawa
Tel. +48 22 447-4300
Fax +48 22 447-4301
warszawa@pl.millercanfield.com
ul. Św. Mikołaja 7
50-125 Wrocław
Tel. +48 71 337-6700
Fax +48 71 337-6701
wroclaw@pl.millercanfield.com

Zastrzeżenie: Niniejsza publikacja została przygotowana dla klientów i współpracowników kancelarii Miller Canfield. Ma ona na celu jedynie przedstawienie
streszczenia niektórych wydarzeń prawnych z wybranych dziedzin prawa. Z tego powodu informacje zawarte w niniejszej publikacji nie powinny stanowić podstawy do
podjęcia jakiejkolwiek decyzji dotyczącej określonego kierunku działania. Informacje te nie mogą też być traktowane jako porada prawna ani nie zastępują
szczegółowej opinii prawnej w konkretnej sprawie. W każdym przypadku należy skorzystać z usług doradców prawnych w celu weryfikacji, czy odpowiednie przepisy
prawa mają zastosowanie do określonej sytuacji.