Mały trójpak energetyczny, czyli Ustawa o zmianie
ustawy prawo energetyczne i niektórych innych
ustaw z 26 lipca 2013 roku (Dz.U. z 2013 r. poz.
984) weszła w życie 11 września bieżącego roku.
Nowelizacja przepisów została wymuszona przez
skierowanie skarg przeciw Polsce przez Komisję
Europejską do Trybunału Sprawiedliwości Unii
Europejskiej w związku z niespełnieniem przez
Polskę
wymogów
dyrektyw
dotyczących
wewnętrznego rynku gazu ziemnego i energii
elektrycznej. Podstawowym zastrzeżeniem Komisji
Europejskiej w kwestii rynków energii elektrycznej i
gazu był zbyt mały stopień ich liberalizacji. W
przypadku przegrania sporów, Polsce groziłyby
wysokie kary finansowe.
Nowelizacja wprowadza ulgi dla odbiorców
przemysłowych, zużywających do produkcji duże
ilości energii elektrycznej. Dla wielu branż
przemysłu, dla których energia elektryczna stanowi
podstawowy surowiec, koszt jej zakupu jest
podstawowym obciążeniem finansowym. Na cenę
energii elektrycznej składa się między innymi koszt
zakupu świadectw pochodzenia, które są kosztem
funkcjonowania systemu wsparcia wytwarzania
energii elektrycznej w odnawialnych źródłach
energii oraz wysokosprawnej kogenereacji. Zgodnie
z nowym brzmieniem ustawy odbiorcy przemysłowi,
będą mogli samodzielnie uzyskać i przedstawić do
umorzenia świadectwo pochodzenia oraz świadectwa
pochodzenia z kogeneracji albo uiścić opłatę
zastępczą,
jeżeli
w
roku
kalendarzowym
poprzedzającym rok realizacji obowiązku zużyli nie
mniej niż 100 GWh energii elektrycznej i dla których
koszt pozyskania energii wyniesie nie mniej niż 3%
wartości produkcji. Zatem, w zależności od udziału
kosztów energii w kosztach produkcji, nie będą oni
częściowo musieli legitymować się potwierdzeniem
zakupu energii ze źródeł odnawialnych, co obniży
ogólne koszty działania. Definicja odbiorcy
przemysłowego została zawarta w art. 3 pkt 20e
ustawy Prawo energetyczne.
Jednym z bardziej istotnych zapisów jest
wprowadzenie tzw. obliga gazowego, czyli
obowiązku sprzedaży przez firmy obracające gazem
określonej części surowca za pośrednictwem giełdy
towarowej. Zgodnie z Art. 49b ustawy Prawo
energetyczne
przedsiębiorstwo
energetyczne
zajmujące się obrotem paliwami gazowymi jest obowiązane sprzedawać nie mniej niż 55% gazu
ziemnego wysokometanowego wprowadzonego w
danym roku do sieci przesyłowej na giełdach
towarowych lub na rynku organizowanym przez
podmiot prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej rynek regulowany w rozumieniu przepisów
Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie
instrumentami finansowymi. Takie rozwiązanie ma
na celu zmianę struktury rynku gazu w kierunku
rynku konkurencyjnego.
Ponadto wprowadzono szereg ułatwień w zakresie
przyłączania mikroinstalacji odnawialnych źródeł
energii
do
sieci.
Mikroinstalacja
została
zdefiniowana jako odnawialne źródło energii, o
łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej nie
większej niż 40 kW, przyłączone do sieci
elektroenergetycznej o napięciu znamionowym
niższym niż 110 kV lub o łącznej mocy
zainstalowanej cieplnej nie większej niż 120 kW.
Wytwarzanie energii elektrycznej w mikroinstalacji
przez osobę fizyczną niebędącą przedsiębiorcą w
rozumieniu ustawy o swobodzie działalności
gospodarczej, a także sprzedaż tej energii przez tę
osobę, nie jest działalnością gospodarczą w
rozumieniu tej ustawy. Energię elektryczną
wytworzoną w mikroinstalacji przyłączonej do sieci
dystrybucyjnej
znajdującej
się
na
terenie
obejmującym obszar działania sprzedawcy z urzędu i
oferowaną do sprzedaży przez osobę fizyczną, jest
obowiązany zakupić ten sprzedawca. Zakup tej
energii odbywa się po cenie równej 80% średniej
ceny sprzedaży energii elektrycznej w poprzednim
roku kalendarzowym.
Nowa ustawa przywraca także kadencyjność
stanowiska Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.
Będzie on powoływany przez Prezesa Rady
Ministrów spośród osób wyłonionych w drodze
otwartego i konkurencyjnego naboru. Ponadto,
ustawa nowelizacyjna zobowiązuje Ministra
gospodarki, do opracowania projektu krajowego
planu działania w zakresie energii ze źródeł
odnawialnych do roku 2020. Ustawa nowelizuje
także szereg ustaw, w tym ustawę – Prawo
budowlane, Ustawę o giełdach towarowych czy
Prawo zamówień publicznych.
Na zakończenie warto wspomnieć, że wprowadzone
zmiany są jedynie zapowiedzią rewolucji, jaka ma
nastąpić w prawie energetycznym. Obecnie
Ministerstwo Gospodarki prowadzi prace nad
projektem, który przewiduje wprowadzenia trzech
nowych ustaw: prawo energetyczne, prawo gazowe i ustawa o odnawialnych źródłach energii (tzw. duży
trójpak energetyczny). Te trzy ustawy mają zastąpić
dotychczasowe prawo energetyczne, dostosować je
do wymagań Unii Europejskiej i nowoczesnej
energetyki.
MILLER, CANFIELD,
W. BABICKI, A. CHEŁCHOWSKI I WSPÓLNICY SP.K.
ul. Batorego 28-32
81-366 Gdynia
Tel. +48 58 782-0050
Fax +48 58 782-0060
gdynia@pl.millercanfield.com
ul. Nowogrodzka 11
00-513 Warszawa
Tel. +48 22 447-4300
Fax +48 22 447-4301
warszawa@pl.millercanfield.com
ul. Skarbowców 23a
53-125 Wrocław
Tel. +48 71 780-3100
Fax +48 71 780-3101
wroclaw@pl.millercanfield.com
Zastrzeżenie: Niniejsza publikacja została przygotowana dla klientów i współpracowników kancelarii Miller Canfield. Ma ona na celu jedynie
przedstawienie streszczenia niektórych wydarzeń prawnych z wybranych dziedzin prawa. Z tego powodu informacje zawarte w niniejszej
publikacji nie powinny stanowić podstawy do podjęcia jakiejkolwiek decyzji dotyczącej określonego kierunku działania. Informacje te nie mogą też
być traktowane jako porada prawna ani nie zastępują szczegółowej opinii prawnej w konkretnej sprawie. W każdym przypadku należy skorzystać z
usług doradców prawnych w celu weryfikacji, czy odpowiednie przepisy prawa mają zastosowanie do określonej sytuacji.