Szukaj

Publikacje

WAŻNE ZMIANY W PRAWIE OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTÓW

W dniu 18 stycznia 2015 weszła w życie ustawa z
dnia 10 czerwca 2014 roku o zmianie ustawy o
ochronie konkurencji i konsumentów oraz ustawy –
Kodeks postepowania cywilnego. Nowelizacja
wprowadza istotne zmiany w polskim prawie
konkurencji, w tym w zakresie odpowiedzialności
osób zarządzających przedsiębiorstwami z tytułu
naruszenia niektórych ograniczeń ciążących na
przedsiębiorcach.

Przede wszystkim należy wskazać, że nowelizacja
wprowadza
osobistą
odpowiedzialność
osób
zarządzających przedsiębiorcą za naruszenie przez
przedsiębiorcę zakazu zawierania porozumień ograniczających
konkurencję.
Podstawą
odpowiedzialności
jest
naruszenie
przez
przedsiębiorcę takiego zakazu na skutek umyślnego
działania lub zaniechania osoby zarządzającej
przedsiębiorcą. Nowelizacja wprowadza także
ustawową definicję osoby zarządzającej, przez
którą
należy
rozumieć
kierującego
przedsiębiorstwem, w szczególności osobę pełniącą
funkcję kierowniczą lub wchodzącą w skład organu
zarządzającego przedsiębiorcy. Co istotne, osobista
odpowiedzialność
osoby
zarządzającej
przedsiębiorcą może być rozważana jedynie w
przypadku naruszenia przez przedsiębiorcę zakazu
porozumień
ograniczających
konkurencję.
Nowelizacja nie przewiduje natomiast zmian w
zakresie zasad odpowiedzialności za nadużycie
pozycji dominującej oraz naruszenie zbiorowych
interesów konsumentów. Kara pieniężna dla osoby
zarządzającej przedsiębiorcą w opisanej wyżej
sytuacji może zostać nałożona w wysokości do 2
mln złotych.

Za istotne należy też uznać zmiany w zakresie
karania za zawarcie porozumienia ograniczającego
konkurencję.
W
nowym
stanie
prawnym
Ustawodawca przewidział możliwość odstąpienia od
wymierzenia kary dla przedsiębiorców biorących
udział w takim porozumieniu po spełnieniu
przesłanek wskazanych w ustawie, w szczególności
w przypadku złożenia odpowiedniego wniosku jako
pierwszy z uczestników porozumienia. Co więcej,
jeśli zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorca
nie spełnił wskazanych warunków i w związku z tym
nie uzyskał odstąpienia od wymierzenia kary za
zawarcie omawianego porozumienia, wówczas
istnieje możliwość obniżenia wymierzanej kary,
jeżeli przedstawił dowód mający znaczenie dla
rozpatrywanej sprawy, którego Prezes Urzędu
Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotychczas nie
posiadał. Jeżeli zaś we wskazanej sytuacji
przedsiębiorca ujawni wskazanemu wyżej organowi
informacje na temat innego, nieznanego dotychczas
porozumienia, wówczas może skorzystać z
możliwości odstąpienia od wymierzenia kary w tym
nowym postępowaniu.

Zmiany dotyczą również postępowania w sprawie
koncentracji przedsiębiorców. W szczególności
należy zauważyć, że w nowym stanie prawnym
jednolita
procedura
zgłoszenia
zamiaru
koncentracji
została
zastąpiona
procedurą składającą się z dwóch etapów – I etap, trwający 1
miesiąc, przeznaczony na sprawy niebudzące
większych wątpliwości oraz II etap, trwający
dodatkowe 4 miesiące, przeznaczony na sprawy
szczególnie skomplikowane. Ponadto rozszerzony
został
katalog
koncentracji
podlegających
wyłączeniu. Istotne praktyczne znaczenie będzie
miała wprowadzona wskazaną wyżej nowelizacją
możliwość utajnienia decyzji w sprawie wyrażenia
zgody na dokonanie koncentracji w części
dotyczącej
terminu
spełnienia
przez
przedsiębiorców
dokonujących
koncentracji
warunków wskazanych w decyzji.

Nowelizacja wprowadza również szereg zmian
wzmacniających pozycję Prezesa Urzędu Ochrony
Konkurencji i Konsumentów. Warto zwrócić uwagę
w szczególności na możliwość podania do publicznej
wiadomości informacji o szczególnie uzasadnionym
podejrzeniu, że dany przedsiębiorca dopuszcza się
praktyki
naruszającej
zbiorowe
interesy
konsumentów
jeszcze
przed
formalnym
zakończeniem postępowania. Wśród szeregu innych
zmian wprowadzonych nowelizacją warto również
odnotować, że istotnemu wydłużeniu uległ termin,
w którym może być wszczęte postępowanie w
sprawie praktyk ograniczających konkurencję – w
aktualnym
stanie
prawnym
postępowanie
antymonopolowe we wskazanej wyżej sprawie nie
może być wszczęte dopiero w sytuacji, gdy od
końca roku, w którym zaprzestano ich stosowania,
upłynęło 5 lat.

MILLER, CANFIELD,
W. BABICKI, A. CHEŁCHOWSKI I WSPÓLNICY SP.K.
ul. Batorego 28-32
81-366 Gdynia
Tel. +48 58 782-0050
Fax +48 58 782-0060
gdynia@pl.millercanfield.com
ul. Nowogrodzka 11
00-513 Warszawa
Tel. +48 22 447-4300
Fax +48 22 447-4301
warszawa@pl.millercanfield.com
ul. Skarbowców 23a
53-125 Wrocław
Tel. +48 71 780-3100
Fax +48 71 780-3101
wroclaw@pl.millercanfield.com

Zastrzeżenie: Niniejsza publikacja została przygotowana dla klientów i współpracowników kancelarii Miller Canfield. Ma ona na celu jedynie
przedstawienie streszczenia niektórych wydarzeń prawnych z wybranych dziedzin prawa. Z tego powodu informacje zawarte w niniejszej
publikacji nie powinny stanowić podstawy do podjęcia jakiejkolwiek decyzji dotyczącej określonego kierunku działania. Informacje te nie mogą
też być traktowane jako porada prawna ani nie zastępują szczegółowej opinii prawnej w konkretnej sprawie. W każdym przypadku należy
skorzystać z usług doradców prawnych w celu weryfikacji, czy odpowiednie przepisy prawa mają zastosowanie do określonej sytuacji.