1 stycznia 2013 r. weszła w życie Ustawa z dnia 16
listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń
administracyjnych w gospodarce (Dz.U. nr 1342 z
dnia 30.11.2012 r.). Nowelizacja wprowadza m.in.
uproszczenia w systemie podatkowym, jawność
interpretacji wydanych przez organy publiczne,
nowe zasady rozliczania ulg prorodzinnych i
internetowych, a także liczne udogodnienia dla
przedsiębiorców dotyczące leasingu.
Przede wszystkim dobrą informacją jest, że został
skrócony
czas
trwania
umowy
leasingu
nieruchomości podlegających amortyzacji. Do końca
2012 r. musiały być one zawarte na minimum 10 lat.
Ustawodawca uznał, że jest to zbyt długi okres, co
utrudnia korzystającemu oszacowanie ryzyka i
skrócił go do 5 lat. W związku z tym zmianie uległy
także przepisy ustawy o podatku dochodowym od
osób fizycznych (art. 23b ust. 1 pkt 1) oraz ustawy o
podatku dochodowym od osób prawnych (art. 17b
ust. 1 pkt 1).
Doprecyzowano również zasady cesji umowy
leasingu. Wcześniejsze przepisy stanowiły, że w
przypadku zmiany stron umowy konieczne jest
wydłużenie czasu trwania umowy o leasing pod
rygorem utraty prawa rozliczania takiej umowy jako
leasingu operacyjnego (korzystnego podatkowo,
ponieważ raty leasingowe przedsiębiorca może
zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu). Obecnie
nie ma takiego obowiązku jeżeli inne postanowienia
nie uległy zmianie. Podobne stanowisko zajmowały
już wcześniej sądy – m.in. NSA w wyroku z 18
kwietnia 2012 r. (sygn. akt II FSK 1755/10, LEX nr
1133362) oraz WSA w Warszawie w wyroku z dnia 15 listopada 2012 r. (sygn. akt III SA/Wa 649/12, G.Prawna 2012/223/3).
Wprowadzono także ułatwienia w zakresie
zawierania kolejnych umów leasingu. Przede
wszystkim wartość przedmiotu ponownego leasingu
będzie określana na podstawie jego wartości
rynkowej w momencie zawarcia następnej umowy
leasingu. Na umowę nie ma wpływu czy stroną
umowy jest poprzedni korzystający czy nowy
podmiot. Wcześniej, aby uznać kolejną umowę
leasingu za leasing operacyjny, suma ustalonych
opłat pomniejszona o należny podatek od towarów i
usług musiała odpowiadać co najmniej wartości
początkowej środków trwałych lub wartości
niematerialnych i prawnych.
Jedną z ważniejszych zmian jest też wprowadzenie
możliwości objęcia umową leasingu prawa
użytkowania wieczystego. Do tej pory dotyczyło to
podlegających amortyzacji środków trwałych oraz
wartości niematerialnych i prawnych, a także
niepodlegających
amortyzacji
gruntów.
W
uzasadnieniu nowelizacji podkreślano trudności,
jakie musieli znosić przedsiębiorcy zawierający
umowy leasingu budynku położonego na gruncie
będącym przedmiotem użytkowania wieczystego. W
takiej sytuacji bowiem, konieczne było zawarcie
dwóch umów – umowy leasingu budynku i umowy
dzierżawy prawa użytkowania wieczystego. W tym
przypadku znowelizowane zostały art. 23a pkt 1 i art.
23i ustawy o podatku dochodowym od osób
fizycznych oraz art. 17a pkt 1 i art. 17i ustawy o
podatku dochodowym od osób prawnych. Warto
podkreślić, że umowy leasingu mające za przedmiot
prawo użytkowania wieczystego będą rozliczane
podatkowo tak samo jak umowy leasingu dotyczące
gruntów będących przedmiotem prawa własności, co
znacznie ułatwi rozliczenia między stronami umowy.
Podsumowując można stwierdzić, że opisane
powyżej zmiany w przepisach wychodzą naprzeciw
potrzebom przedsiębiorców. Uelastycznienie reguł
dotyczących
leasingu
niewątpliwie
podnosi
atrakcyjność tej formy finansowania działalności, co
zapewne przyczyni się do wzrostu jej popularności.
MILLER, CANFIELD,
W. BABICKI, A. CHEŁCHOWSKI I WSPÓLNICY SP.K.
ul. Batorego 28-32
81-366 Gdynia
Tel. +48 58 782-0050
Fax +48 58 782-0060
gdynia@pl.millercanfield.com
ul. Nowogrodzka 11
00-513 Warszawa
Tel. +48 22 447-4300
Fax +48 22 447-4301
warszawa@pl.millercanfield.com
ul. Św. Mikołaja 7
50-125 Wrocław
Tel. +48 71 337-6700
Fax +48 71 337-6701
wroclaw@pl.millercanfield.com
Zastrzeżenie: Niniejsza publikacja została przygotowana dla klientów i współpracowników kancelarii Miller Canfield. Ma ona na celu jedynie przedstawienie
streszczenia niektórych wydarzeń prawnych z wybranych dziedzin prawa. Z tego powodu informacje zawarte w niniejszej publikacji nie powinny stanowić podstawy do
podjęcia jakiejkolwiek decyzji dotyczącej określonego kierunku działania. Informacje te nie mogą też być traktowane jako porada prawna ani nie zastępują
szczegółowej opinii prawnej w konkretnej sprawie. W każdym przypadku należy skorzystać z usług doradców prawnych w celu weryfikacji, czy odpowiednie przepisy
prawa mają zastosowanie do określonej sytuacji.