Szukaj

Publikacje

UDZIELANIE GWARANCJI NA NOWYCH ZASADACH

Na mocy ustawy o prawach konsumenta, która weszła w życie z dniem 25 grudnia 2014 r. (ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, Dz.U.2014.827), dokonano zmiany dotychczas obowiązujących regulacji prawnych dotyczących sprzedaży – głównie w zakresie sprzedaży na rzecz konsumentów. Zmiany objęły także przepisy działu III tytułu XI kodeksu cywilnego, dotyczące gwarancji. Zmieniono tytuł tego działu z „gwarancji jakości” na „gwarancję przy sprzedaży”, co oznacza, że obecnie gwarancja może obejmować inne cechy towaru, niż jego jakość.

Gwarancja jest odrębną umową zawieraną pomiędzy gwarantem (sprzedawcą producentem, importerem lub dystrybutorem sprzedawanego towaru) a kupującym, o treści odpowiadającej oświadczeniu gwarancyjnemu, które ma określać obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy rzecz sprzedana nie ma właściwości określonych w tym oświadczeniu. Zgodnie z nową regulacja, oświadczenie gwarancyjne może zostać złożone w reklamie.

Oświadczenie gwarancyjne powinno spełniać następujące wymogi (przy czym ich brak nie wpływa na ważność oświadczenia gwarancyjnego i nie pozbawia kupującego wynikających z niego uprawnień): być sformułowane w sposób jasny i zrozumiały, a gdy rodzaj informacji na to pozwala – w powszechnie zrozumiałej formie graficznej. W przypadku rzeczy wprowadzanych do obrotu na terenie Polski – wymagane jest użycie polskiej wersji językowej oświadczenia (w oryginalnej pisowni mogą pozostać: nazwy własne, znaki towarowe, nazwy handlowe, oznaczenia pochodzenia towarów oraz zwyczajowo stosowanej terminologii naukowej i technicznej).

Oświadczenie gwarancyjne zawierać powinno podstawowe informacje potrzebne do wykonywania uprawnień z gwarancji, w szczególności nazwę i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Polsce, czas trwania i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej, uprawnienia przysługujące w razie stwierdzenia wady, a także stwierdzenie, że gwarancja nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z przepisów o rękojmi za wady rzeczy sprzedanej.

Obowiązki gwaranta określane są przez niego w ww. oświadczeniu – mogą w szczególności polegać na zwrocie zapłaconej ceny, wymianie rzeczy bądź jej naprawie oraz zapewnieniu innych usług. W przypadku gwarancji co do jakości rzeczy sprzedanej, poczytuje się w razie wątpliwości, że gwarant jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, o ile wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w oświadczeniu gwarancyjnym – przy czym termin gwarancji, o ile nie zastrzeżono inaczej, wynosi dwa lata licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana. Gwarant jest obowiązany wykonać swoje obowiązki w terminie określonym w treści oświadczenia gwarancyjnego, a gdy go nie określono – niezwłocznie, ale nie później niż w terminie czternastu dni, licząc od dnia dostarczenia rzeczy przez uprawnionego z gwarancji, oraz dostarczyć mu rzecz na swój koszt do miejsca wskazanego w gwarancji lub do miejsca wydania rzeczy przy zakupie (w pewnych wypadkach – do miejsca ujawnienia wady).

Uprawniony z gwarancji (kupujący) może żądać od gwaranta wydania dokumentu gwarancyjnego, tj. oświadczenia gwarancyjnego utrwalonego na papierze lub innym trwałym nośniku. Sprzedawca, wydając kupującemu rzecz sprzedaną, ma obowiązek dołączyć dokument gwarancyjny oraz sprawdzić zgodność znajdujących się na rzeczy oznaczeń z danymi zawartymi w dokumencie gwarancyjnym, jak również stan plomb i innych umieszczonych na rzeczy zabezpieczeń.

Wykonanie uprawnień z gwarancji nie wpływa na odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi. Jednakże w razie wykonywania przez kupującego uprawnień z gwarancji bieg terminu do wykonania uprawnień z tytułu rękojmi ulega zawieszeniu z dniem zawiadomienia sprzedawcy o
wadzie. Termin ten biegnie dalej od dnia odmowy przez gwaranta wykonania obowiązków wynikających z gwarancji albo bezskutecznego upływu czasu na ich wykonanie.

Wprowadzone zmiany rozbudowały dotychczasową regulację dotyczącą gwarancji, jednakże nadal podmioty udzielające gwarancji mają szerokie pole do doprecyzowania jej warunków. W szczególności powinny one pamiętać o dookreśleniu rodzaju udzielanej gwarancji („gwarancja jakości”), uprawnień kupującego (w tym przypadków, kiedy kupujący te uprawnienia traci), obowiązków gwaranta, procedury zgłaszania wad, terminu obowiązywania gwarancji oraz terminu wykonywania obowiązków wynikających z gwarancji.