Rozporządzenie określa zasady przekazywania
danych osobowych, które następnie są lub mają być
przetwarzane po przekazaniu do państwa trzeciego
lub organizacji międzynarodowej. Zgodnie z ogólną
zasadą przekazanie może nastąpić tylko wtedy, gdy
administrator i podmiot przetwarzający spełniają
wymogi
dotyczące
przekazywania
danych
osobowych określone w Rozporządzeniu, włącznie z
wymogami dalszego przekazania danych.
Transfer danych osobowych jest możliwy, jeżeli
państwo trzecie lub organizacja międzynarodowa
zapewnia adekwatny poziom ochrony danych
osobowych. Podobne regulacje obowiązywały na
podstawie
Dyrektywy
95/46/WE
Parlamentu
Europejskiego i Rady WE w sprawie ochrony osób
fizycznych w zakresie przetwarzania danych
osobowych i swobodnego przepływu tych danych
(dalej jako „Dyrektywa”). Adekwatność poziomu
ochrony
danych
osobowych
może
zostać
zatwierdzona
decyzją
Komisji
Europejskiej.
Dotychczas
wydane
decyzje
dotyczące
adekwatności
zostają
utrzymane
w
mocy
bezterminowo, do czasu ich uchylenia lub zmiany.
Obecnie
funkcjonujące
decyzje
Komisji
Europejskiej dotyczą: Andory, Argentyny, Kanady, Szwajcarii, Izraela, wysp Guernsey, Jersey, Man,
Nowej Zelandii, Urugwaju oraz szczególnego
uregulowania transferu danych pomiędzy obszarem
Unii Europejskiej a Stanami Zjednoczonymi –
Privacy Shield.
Privacy Shield stanowi nowy pakiet przepisów
dotyczących przekazywania danych osobowych
pomiędzy
Unią
Europejską
a
Stanami
Zjednoczonymi, który zastąpił poprzedni – Safe
Harbour. Zgodnie z decyzją Privacy Shield,
podmioty ze Stanów Zjednoczonych chcące
przetwarzać dane osobowe przekazywane z Unii
Europejskiej muszą przestrzegać zasad, które
zapewniają ochronę prywatności osób fizycznych.
Jedną z podstawowych zasad stanowi prawo do
informacji. Osoby fizyczne muszą być informowane,
m.in. o rodzaju przetwarzanych danych, celu ich
przetwarzania czy prawie dostępu do danych.
Podmioty przetwarzające dane są też zobowiązane
do publikowania swoich polityk prywatności.
Przekazywanie danych osobowych jest również
możliwe w razie braku decyzji Komisji Europejskiej.
W takim przypadku jednak administrator lub
podmiot przetwarzający mogą przekazać dane
osobowe
wyłącznie
wtedy,
gdy
zapewnią
odpowiednie zabezpieczenia, oraz pod warunkiem,
że obowiązują egzekwowalne prawa osób, których
dane dotyczą, i skuteczne środki ochrony prawnej.
Odpowiednie gwarancje można zapewnić m.in. za
pomocą prawnie wiążącego i egzekwowalnego
instrumentu między organami lub podmiotami
publicznymi czy wiążących reguł korporacyjnych.
Ponadto, zgodnie z Rozporządzeniem, przekazanie
danych osobowych do państwa trzeciego jest
możliwe także wtedy, gdy brak jest decyzji
stwierdzającej odpowiedni stopień ochrony oraz
odpowiednich zabezpieczeń. W takim przypadku
przekazanie danych możliwe jest wyłącznie pod
warunkiem wystąpienia jednego z wymienionych w
Rozporządzeniu wyjątków mających zastosowanie w
szczególnych sytuacjach. Rozporządzenie poszerza
katalog wyjątków. Wszystkie odstępstwa od zakazu
transferu danych osobowych zawarte w Dyrektywie
pozostają w mocy. Dodatkowo przekazanie danych
będzie możliwe także wtedy, gdy jest ono
niezbędne do zawarcia umowy między osobą, której
dane dotyczą, a administratorem lub do
wprowadzenia w życie środków przedumownych
podejmowanych na żądanie osoby, której dane
dotyczą; gdy przekazanie jest niezbędne do
ochrony żywotnych interesów osoby, których dane
dotyczą, lub innych osób, jeżeli osoba, której dane
dotyczą, jest fizycznie lub prawnie niezdolna do
wyrażenia zgody; a także, gdy przekazanie jest
niezbędne do ustalenia, dochodzenia lub ochrony
roszczeń.
MILLER, CANFIELD,
W. BABICKI, A. CHEŁCHOWSKI I WSPÓLNICY SP.K.
ul. Batorego 28-32
81-366 Gdynia
Tel. +48 58 782-0050
Fax +48 58 782-0060
gdynia@pl.millercanfield.com
ul. Nowogrodzka 11
00-513 Warszawa
Tel. +48 22 447-4300
Fax +48 22 447-4301
warszawa@pl.millercanfield.com
ul. Skarbowców 23a
53-125 Wrocław
Tel. +48 71 780-3100
Fax +48 71 780-3101
wroclaw@pl.millercanfield.com
Zastrzeżenie: Niniejsza publikacja została przygotowana dla klientów i współpracowników kancelarii Miller Canfield. Ma ona na celu jedynie
przedstawienie streszczenia niektórych wydarzeń prawnych z wybranych dziedzin prawa. Z tego powodu informacje zawarte w niniejszej publikacji nie
powinny stanowić podstawy do podjęcia jakiejkolwiek decyzji dotyczącej określonego kierunku działania. Informacje te nie mogą też być traktowane
jako porada prawna ani nie zastępują szczegółowej opinii prawnej w konkretnej sprawie. W każdym przypadku należy skorzystać z usług doradców
prawnych w celu weryfikacji, czy odpowiednie przepisy prawa mają zastosowanie do określonej sytuacji.