Szukaj

Publikacje

TARCZA ANTYKRYZYSOWA 4.0. – NAJWAŻNIEJSZE ZMIANY

W środę, 24 czerwca 2020 r. weszła w życie ustawa o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19, czyli tzw. tarcza antykryzysowa 4.0. Poniżej zwięźle sygnalizujemy wybrane zmiany wprowadzone przez ustawę, które w naszej ocenie mogą mieć dla Państwa znaczenie.

 

Zmiany w obszarze HR:
Możliwość otrzymania wsparcia z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych także
przez te podmioty, które, pomimo spadku obrotów gospodarczych w następstwie COVID-19, nie objęły
pracowników przestojem ekonomicznym albo obniżeniem wymiaru czasu pracy. W takiej sytuacji
dofinansowanie wynagrodzenia pracowników będzie przysługiwać przez maksymalnie 3 miesiące na
takich samych zasadach, jak w przypadku obniżenia wymiaru czasu pracy do 80%, (a zatem do
wysokości połowy wynagrodzeń, jednak nie więcej niż 40% przeciętnego miesięcznego
wynagrodzenia). Dofinansowanie nie będzie jednak przysługiwać do wynagrodzeń pracowników,
których wynagrodzenie było wyższe niż 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia.
Rozszerzenie możliwości wprowadzenia przestoju ekonomicznego oraz obniżenia wymiaru
czasu pracy – Pracodawcy, u których wystąpił istotny wzrost obciążenia funduszu wynagrodzeń w
następstwie wystąpienia epidemii COVID-19 mają możliwość:

  • obniżyć pracownikom wymiar czasu pracy maksymalnie o 20%, nie więcej niż do 0,5 etatu z
    zastrzeżeniem, że wynagrodzenie pracowników nie może być niższe niż minimalne
    wynagrodzenia za pracę, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy przed jego obniżeniem.
  • objąć pracowników przestojem ekonomicznym, przy czym wynagrodzenie płatne pracownikom
    objętym przestojem ekonomicznym może być obniżone nie więcej niż o 50% oraz nie może
    być niższe niż minimalne wynagrodzenie za pracę, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy.

 

Aby pracodawca mógł skorzystać z instytucji przestoju lub obniżenia wymiaru czasu pracy konieczne
będzie porozumienie z działającymi w zakładzie organizacjami związkowymi. Obniżenie wymiaru czasu
pracy albo objęcie pracownika przestojem ekonomicznym, może mieć zastosowanie w okresie do 6
miesięcy. Omawiana regulacja dotyczy wyłącznie przedsiębiorców, u których udział kosztów
wynagrodzeń w przychodach wynosi więcej niż 30%.

 

Doprecyzowanie zasad wykonywania pracy zdalnej – Pracodawca może polecić wykonywanie pracy
zdalnej, jeżeli pracownik ma umiejętności i możliwości techniczne oraz lokalowe do wykonywania takiej
pracy i pozwala na to rodzaj pracy. Pracodawca powinien zapewnić narzędzia, materiały i obsługę
logistyczną niezbędną do wykonywania pracy zdalnej. Pracownik może korzystać z własnych środków
pod warunkiem zapewnienia bezpieczeństwa informacji, w tym danych osobowych oraz informacji
stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa. Na polecenie pracodawcy, pracownik wykonujący pracę
zdalną ma obowiązek prowadzić ewidencję wykonanych czynności.

 

Możliwość udzielenia, w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu
epidemii, zaległego urlopu wypoczynkowego (w wymiarze do 30 dni), nawet bez zgody
pracownika. Regulacja ma na celu wyeliminowanie kumulacji urlopów niewykorzystanych za zaległe lata
oraz urlopów nabytych w bieżącym roku kalendarzowym.


Możliwość wypowiedzenia umów o zakazie konkurencji w okresie obowiązywania stanu
zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii – Ustawodawca wprowadził uprawnienie do
wypowiedzenia zakazu konkurencji obowiązującego po ustaniu danego stosunku prawnego na rzecz
uprawnionych z tytułu zakazu konkurencji, a mianowicie pracodawców/zleceniodawców/zamawiających
etc. Wypowiedzenie jest możliwe nawet jeśli nie ma o nim mowy w umowie o zakazie konkurencji. Po
wypowiedzeniu, zakaz konkurencji przestaje obowiązywać ze wszystkimi tego konsekwencjami.


W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, pod warunkiem, że
pracodawca silnie odczuł skutki kryzysu gospodarczego spowodowanego epidemią COVID-19, w
związku z czym odnotował (15% lub 25%) spadek obrotów lub istotny wzrost obciążenia funduszu
wynagrodzeń, możliwe jest:

  • Ograniczenie wysokości odpraw i innych świadczeń z tytułu ustania stosunku pracy
    oraz umów cywilnoprawnych do 10-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę (a więc
    do 26 000 zł)
  • Możliwość zawieszenia obowiązku tworzenia zakładowego funduszu świadczeń
    socjalnych (ZFŚS), dokonywania odpisów oraz wypłat świadczeń urlopowych; warunkowana
    zawarciem umowy z działającymi w zakładzie organizacjami związkowymi.

 

Przepisy „antyprzejęciowe”:
Kontrola przejęć spółek przez podmioty spoza OECD będzie obowiązywać przez 2 lata.
Regulacja obejmuje podmioty kluczowe dla zachowania bezpieczeństwa, porządku i zdrowia
publicznego m.in.:

  • prowadzące działalność gospodarczą związaną np. z: energią elektryczną, telekomunikacją,
    przetwórstwem żywności, produkcją leków, materiałami wybuchowymi, bronią i amunicją,
    świadczące usługi gromadzenia lub przetwarzania danych w chmurze obliczeniowej,
  • tworzące oprogramowania wykorzystywane w usługach podstawowych dla społeczeństwa,
    takich jak: energia, zaopatrzenie w gotówkę, płatności kartą, transport etc.

 

Transakcje nabycia znacznej liczby udziałów (tj. co najmniej 20%) w takich spółkach będą podlegały
kontroli Prezesa UOKiK. Kontrola przejęć ma dotyczyć przedsiębiorstw, których przychód na terytorium
RP przekroczył równowartość 10 mln euro w którymkolwiek z dwóch lat obrotowych poprzedzających
zgłoszenie.

 

Kredyt z dopłatą finansowaną przez BGK:

Wsparcie będzie kierowane do firm (mikro-, małych, średnich i dużych przedsiębiorstw), które w związku
z sytuacją gospodarczą wywołaną pandemią COVID-19 utraciły płynność finansową lub są taką utratą
płynności zagrożone.
Kredytu z dopłatą będą udzielać banki komercyjne i spółdzielcze, które zawrą umowę z Bankiem
Gospodarstwa Krajowego (BGK). Lista banków zostanie opublikowana na stronie internetowej BGK.
Wysokość wsparcia będzie warunkowana wielkością przedsiębiorstwa ubiegającego się o kredyt:

  • Przedsiębiorca z sektora MŚP otrzyma dopłatę stanowiącą część odsetek należnych bankowi
    opowiadającą 2 punktom procentowym,
  • Pozostali przedsiębiorcy otrzymają dopłatę stanowiącą część odsetek należnych bankowi
    opowiadającą 1 punktowi procentowemu.

 

Maksymalna pomoc dla przedsiębiorcy z tego instrumentu, czyli dopłata, którą może uzyskać nie może
przekroczyć – dla większości przedsiębiorców – wyrażonej w złotych równowartości 800 tysięcy euro
brutto (uwzględniając kwotę dotychczasowej pomocy publicznej, z której skorzystał przedsiębiorca w
związku z COVID-19).
Dopłaty będą wypłacane za okres nie dłuższy niż 12 miesięcy od zawarcia umowy kredytu z dopłatą.
Umowy kredytu z dopłatą będzie można zawierać do 31 grudnia 2020 r.