Szukaj

Publikacje

NOWELIZACJA USTAWY O OCHRONIE KONKURENCJI I KONSUMENTÓW ORAZ NIEKTÓRYCH INNYCH USTAW

Dnia 5 sierpnia 2015 roku parlament przyjął ustawę
o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i
konsumentów oraz niektórych innych ustaw. Ustawa
ta wdraża dyrektywę Rady 93/13/EWG z dnia 5
kwietnia 1993 roku w sprawie nieuczciwych
warunków w umowach konsumenckich oraz
dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady
2009/22/WE z dnia 23 kwietnia 2009 roku w
sprawie nakazów zaprzestania szkodliwych praktyk
w celu ochrony interesów konsumentów.

Ustawa nowelizująca wprowadza kilka rozwiązań
nieznanych do tej pory w polskim systemie
prawnym.
Zabronione
będzie
proponowanie
konsumentom nabycia usług finansowych, które nie
odpowiadają ich potrzebom oraz zabronione będzie
proponowanie nabycia tych usług w sposób
nieadekwatny do ich charakteru. Przedsiębiorcy
będą zmuszeni do analizowania, czy dana usługa
odpowiada potrzebom konsumentów.

Kolejną nowością jest możliwość wydawania przez
Prezesa
Urzędu
Ochrony
Konkurencji
i
Konsumentów tzw. decyzji tymczasowych. Jeżeli w
toku
postępowania
w
sprawie
praktyk
naruszających zbiorowe interesy konsumentów
zostanie uprawdopodobnione, że dalsze stosowanie
zarzucanej praktyki może spowodować poważne
zagrożenia dla zbiorowych interesów konsumentów,
Prezes UOKiK przed zakończeniem postępowania w
sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy
konsumentów może, w drodze decyzji, zobowiązać
przedsiębiorcę do zaniechania określonych działań.
Wniesienie odwołania przez przedsiębiorcę nie będzie wstrzymywało wykonania decyzji. Decyzja
ta będzie obowiązywać nie dłużej niż do czasu
wydania decyzji kończącej postępowanie w
sprawie. Co ciekawe, przed wydaniem decyzji
tymczasowej stronie nie będzie przysługiwało
prawo do wypowiedzenia się co do zebranych
dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.

Ustawa wprowadza również instytucję tzw.
tajemniczego klienta. W celu uzyskania informacji
mogących stanowić dowód w sprawie praktyk
naruszających zbiorowe interesy konsumentów
kontrolujący będzie miał prawo do podjęcia
czynności zmierzających do zakupu określonego
towaru.
Podjęcie
czynności
sprawdzających
wymaga zgody sądu ochrony konkurencji i
konsumentów, udzielonej na wniosek Prezesa
UOKiK. Instrument ma pozwolić na skontrolowanie
informacji przekazywanych konsumentowi przez
przedsiębiorcę na etapie przedkontraktowym.
Instytucja tajemniczego klienta będzie miała
zastosowanie do wszelkich praktyk, które mogą
naruszać zbiorowe interesy konsumentów.

Prezes UOKiK otrzymał również możliwość
nieodpłatnego publikowania w publicznej radiofonii
i telewizji, w formie i czasie uzgodnionym z
właściwą jednostką publicznej radiofonii i telewizji:
(i) komunikatów dotyczących zachowań lub zjawisk
mogących stanowić istotne zagrożenie dla
interesów konsumentów, (ii) informacji, co do
których zostało wydane postanowienie, o którym
mowa w art. 73a ust. 2 ustawy.

Ustawa nowelizacyjna wejdzie w życie po upływie 6
miesięcy od dnia ogłoszenia.

MILLER, CANFIELD,
W. BABICKI, A. CHEŁCHOWSKI I WSPÓLNICY SP.K.
ul. Batorego 28-32
81-366 Gdynia
Tel. +48 58 782-0050
Fax +48 58 782-0060
gdynia@pl.millercanfield.com
ul. Nowogrodzka 11
00-513 Warszawa
Tel. +48 22 447-4300
Fax +48 22 447-4301
warszawa@pl.millercanfield.com
ul. Skarbowców 23a
53-125 Wrocław
Tel. +48 71 780-3100
Fax +48 71 780-3101
wroclaw@pl.millercanfield.com

Zastrzeżenie: Niniejsza publikacja została przygotowana dla klientów i współpracowników kancelarii Miller Canfield. Ma ona na celu jedynie
przedstawienie streszczenia niektórych wydarzeń prawnych z wybranych dziedzin prawa. Z tego powodu informacje zawarte w niniejszej publikacji nie
powinny stanowić podstawy do podjęcia jakiejkolwiek decyzji dotyczącej określonego kierunku działania. Informacje te nie mogą też być traktowane
jako porada prawna ani nie zastępują szczegółowej opinii prawnej w konkretnej sprawie. W każdym przypadku należy skorzystać z usług doradców
prawnych w celu weryfikacji, czy odpowiednie przepisy prawa mają zastosowanie do określonej sytuacji.