W dniu 26 czerwca 2014 roku Sejm uchwalił ustawę
o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób
prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób
fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
Głównym założeniem nowelizacji jest zwalczanie
szkodliwej konkurencji ze strony części państw,
przede wszystkim tzw. rajów podatkowych, oraz
przeciwdziałanie
odraczaniu
lub
unikaniu
opodatkowania przy wykorzystaniu mechanizmu przesuwania dochodów do spółek zależnych
zlokalizowanych w krajach o preferencyjnych
systemach podatkowych. Powyższy cel ma być
realizowany
m.in.
poprzez
opodatkowanie
dochodów z kontrolowanych spółek zagranicznych.
Gdy nowa ustawa wejdzie w życie rezydent krajowy
(osoba fizyczna lub podatnik podatku dochodowego
od osób prawnych) będzie obowiązany uwzględnić
w
podstawie
opodatkowania
dochody
kontrolowanych
podmiotów
zagranicznych
mających siedzibę lub zarząd w kraju o
istotnie niższym niż obowiązujący w państwie
rezydencji podmiotu dominującego poziomie
opodatkowania. Ustawa zakłada, że istotnie niższe
opodatkowanie występuje, gdy ustawowa stawka
podatku dochodowego (stawka nominalna) jest
niższa o co najmniej 25% od stawki krajowej lub w
sytuacji, gdy osiągane zagraniczne przychody są w
państwie źródła zwolnione albo wyłączone z
opodatkowania podatkiem dochodowym. Aby uznać,
dany podmiot za „kontrolowany”, zgodnie z ustawą
nowelizującą,
konieczne
jest
nieprzerwane
posiadanie, przez okres nie krótszy niż 30 dni,
bezpośrednio lub pośrednio, co najmniej 25%
udziałów w kapitale lub 25% praw głosu w organach
kontrolnych lub stanowiących lub 25% udziałów
związanych z prawem do uczestnictwa w zyskach
zagranicznej spółki.
Projektowana regulacja
znajdzie zastosowanie, gdy przychody pasywne, tj.
pochodzące z dywidend i innych przychodów z
udziału w zyskach osób prawnych, ze zbycia
udziałów (akcji), wierzytelności, odsetek i pożytków
od wszelkiego rodzaju pożyczek, poręczeń i
gwarancji, a także z praw autorskich, praw własności
przemysłowej – w tym z tytułu zbycia tych praw, a
także zbycia i realizacji praw z instrumentów
finansowych – stanowić będą co najmniej połowę
wszystkich przychodów spółki zagranicznej w jej
roku podatkowym.
Nowa ustawa zakłada także wyłączenie prawa do
korzystania ze zwolnienia od podatku, w przypadku
wypłat dywidend i innych dochodów (przychodów)
z tytułu udziału w zyskach osób prawnych
podlegających odliczeniu w spółce wypłacającej
(tzw. pożyczka partycypacyjna). Ponadto, ustawa
przewiduje m.in. wprowadzenie sankcji karnej
skarbowej w postaci grzywny za naruszenie
obowiązku złożenia sprawozdania finansowego w
terminie
oraz
doprecyzowanie
przepisów
dotyczących cen transferowych i dokumentacji
podatkowej z nimi związanej.
Poza wprowadzeniem szeregu przepisów służących
eliminacji mechanizmów wykorzystywanych w celu
optymalizacji podatkowej, ustawa wprowadza także
zmiany, które mają zbliżyć prawo podatkowe do
realiów, w których funkcjonują podmioty
gospodarcze. W tym zakresie nowelizacja
przewiduje
wprowadzenie
rozwiązań,
które
dotychczas nie funkcjonowały w prawie polskim,
takich jak prawo wyboru przez podatników metody
zaliczania odsetek od pożyczek do kosztów
uzyskania przychodów, czy też odroczenie w czasie
opodatkowania czynności wniesienia aportem do
spółki kapitałowej komercjalizowanej własności
intelektualnej. Ponadto projekt doprecyzowuje
szereg przepisów, które do tej pory budziły
wątpliwości interpretacyjne oraz ujednolica szereg
pojęć i instytucji, które występują zarówno w
ustawie CIT jak i PIT.
MILLER, CANFIELD,
W. BABICKI, A. CHEŁCHOWSKI I WSPÓLNICY SP.K.
ul. Batorego 28-32
81-366 Gdynia
Tel. +48 58 782-0050
Fax +48 58 782-0060
gdynia@pl.millercanfield.com
ul. Nowogrodzka 11
00-513 Warszawa
Tel. +48 22 447-4300
Fax +48 22 447-4301
warszawa@pl.millercanfield.com
ul. Skarbowców 23a
53-125 Wrocław
Tel. +48 71 780-3100
Fax +48 71 780-3101
wroclaw@pl.millercanfield.com
Zastrzeżenie: Niniejsza publikacja została przygotowana dla klientów i współpracowników kancelarii Miller Canfield. Ma ona na celu jedynie
przedstawienie streszczenia niektórych wydarzeń prawnych z wybranych dziedzin prawa. Z tego powodu informacje zawarte w niniejszej
publikacji nie powinny stanowić podstawy do podjęcia jakiejkolwiek decyzji dotyczącej określonego kierunku działania. Informacje te nie mogą też
być traktowane jako porada prawna ani nie zastępują szczegółowej opinii prawnej w konkretnej sprawie. W każdym przypadku należy skorzystać z
usług doradców prawnych w celu weryfikacji, czy odpowiednie przepisy prawa mają zastosowanie do określonej sytuacji.