Niewątpliwie
jednym
z
najważniejszych
dokumentów, jakie potrzebne są inwestorowi rozpoczęcia budowy jakiegokolwiek obiektu
budowlanego jest projekt budowlany. Bez niego
bowiem niemożliwe jest uzyskanie pozwolenia na
budowę. Rozpoczęcie prac bez ważnego pozwolenia
na budowę, jest równoznaczne z dopuszczeniem się
samowoli budowlanej. W takim wypadku
inwestorowi grozi nawet obowiązek rozbiórki
obiektu lub doprowadzenia go do stanu
poprzedniego.
Aby uniknąć negatywnych konsekwencji, zasadne
jest zapoznanie się ze szczegółowymi wymaganiami,
jakie powinien spełniać każdy projekt budowlany
jeszcze przed rozpoczęciem prac. Warto więc
wiedzieć, że 29 kwietnia 2012 r. weszły w życie
przepisy
nowego
Rozporządzenia
Ministra
Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z
dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie szczegółowego
zakresu i formy projektu budowlanego (Dz. U. z
2012 r. poz. 462). Aktualne rozporządzenie zastąpiło
w całości dotychczas obowiązujące przepisy
wykonawcze do Ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. –
Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz.
1623 z póź. zm.) tj. Rozporządzenie Ministra
Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. o tym samym
tytule, tj. w sprawie szczegółowego zakresu i formy
projektu budowlanego.
Nowe rozporządzenie, oprócz uporządkowania
dotychczas obowiązujących regulacji prawnych
wprowadza unormowania normalizacyjne w
odniesieniu do zasad obliczania powierzchni
użytkowej budynków mieszkalnych, w tym lokali
mieszkalnych. W poprzednim rozporządzeniu
próżno było szukać precyzyjnego wskazania Polskiej
Normy, według której miała być określana
powierzchnia użytkowa w projekcie budowlanym,
co powodowało, że ustalenie powierzchni użytkowej
budziło wiele kontrowersji z uwagi na stosowanie
różnych zasad jej obliczania. Rożnice w obliczeniach
dochodziły nawet do kilku metrów kwadratowych i
mogły wywoływać niekorzystne skutki, w
szczególności dla nabywców lokali od deweloperów.
Rozporządzenie z dnia 25 kwietnia 2012 r.
wprowadziło więc jednoznaczne zasady obliczania
powierzchni
nowybudowanych
budynków,
polegające na powołaniu w przepisach Polskiej
Normy PN-ISO 9836:1997 Właściwości użytkowe w
budownictwie.
Określenie
wskaźników
powierzchniowych i kubaturowych.
Nowe
rozporządzenie
wprowadza
również
obowiązek określenia charakterystyki energetycznej
budynku w projekcie budowlanym obiektów
budowlanych o prostej konstrukcji, jak budynki
mieszkalne jednorodzinne, niewielkie obiekty
gospodarcze,
inwentarskie
i
składowe.
Dotychczasowe zapisy wyraźnie wskazywały na
brak
obowiązku
określenia
charakterystyki
energetycznej w odniesieniu do powyższych
budynków.
Ponadto akt wykonawczy do Ustawy Prawo
budowlane, który wszedł w życiu w dniu 29 kwietnia
2012 r. nakłada obowiązek określenia w części
rysunkowej projektu, sporządzonej na mapie,
oznaczenie przebiegu dróg pożarowych oraz dojść
łączących wyjścia z obiektów budowlanych z drogą
pożarową.
Przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę
właściwy organ sprawdza zgodność projektu
budowlanego pod względem spełnienia szeregu
wymogów, w tym zgodności z przepisami, również
tymi techniczno-budowlanymi. Dlatego warto
śledzić na bieżąco aktualizacje szczegółowych
wymogów w tym zakresie. W razie stwierdzenia
naruszeń, organ ten nakłada bowiem obowiązek
usunięcia
wskazanych
nieprawidłowości
w
zakreślonym terminie. W sytuacji bezskutecznego
upływu zakreślonego termin, właściwy organ ten
wydaje decyzję o odmowie zatwierdzenia projektu i
udzielenia pozwolenia na budowę.
MILLER, CANFIELD,
W. BABICKI, A. CHEŁCHOWSKI I WSPÓLNICY SP.K.
ul. Batorego 28-32
81-366 Gdynia
Tel. +48 58 782-0050
Fax +48 58 782-0060
gdynia@pl.millercanfield.com
ul. Nowogrodzka 11
00-513 Warszawa
Tel. +48 22 447-4300
Fax +48 22 447-4301
warszawa@pl.millercanfield.com
ul. Św. Mikołaja 7
50-125 Wrocław
Tel. +48 71 337-6700
Fax +48 71 337-6701
wroclaw@pl.millercanfield.com
Zastrzeżenie: Niniejsza publikacja została przygotowana dla klientów i współpracowników kancelarii Miller Canfield. Ma ona na celu jedynie przedstawienie
streszczenia niektórych wydarzeń prawnych z wybranych dziedzin prawa. Z tego powodu informacje zawarte w niniejszej publikacji nie powinny stanowić podstawy do
podjęcia jakiejkolwiek decyzji dotyczącej określonego kierunku działania. Informacje te nie mogą też być traktowane jako porada prawna ani nie zastępują
szczegółowej opinii prawnej w konkretnej sprawie. W każdym przypadku należy skorzystać z usług doradców prawnych w celu weryfikacji, czy odpowiednie przepisy
prawa mają zastosowanie do określonej sytuacji.