W dniu 29 listopada 2020 r. Sejm RP uchwalił przepisy, na podstawie których
spółki komandytowe będą w zakresie podatków dochodowych traktowane na
równi ze spółkami kapitałowymi, co doprowadzi do faktycznego podwójnego
opodatkowania tej formy działalności już w 2021 r. Niestety nie będzie
to jedyne obciążenie z jakim w przyszłym roku będą się musieli zmierzyć krajowi
przedsiębiorcy. Rok 2021 zapowiada się szczególnie, zwłaszcza dla tzw. branży
nieruchomościowej, głównie związanej z centrami handlowymi. Wynika to
z tego, że rząd RP planuje wprowadzenie w przyszłym roku kolejnych obciążeń
fiskalnych w postaci tzw. podatku handlowego oraz tzw. podatku deszczowego.
Podatek handlowy
Podatek handlowy jest niczym innymi, tylko podatkiem od sprzedaży detalicznej,
który był jednym z pierwszych pomysłów fiskalnych obecnej ekipy rządzącej.
Podatek ten miał wejść w życie już we wrześniu 2016 roku, jednakże wszczęcie
przez Komisję Europejską postępowania o naruszenie prawa unijnego przez Polskę
w zakresie wprowadzenia podatku od sprzedaży detalicznej wstrzymało prace
rządu RP nad wprowadzeniem tego podatku. Konsekwencją opisanego powyżej
postępowania było wydanie w dniu 16 maja 2019 r. przez Sąd Unii Europejskiej
wyroku. Ku ogólnemu zdziwieniu wyrok był korzystny dla strony polskiej, jednak
Komisja Europejska postanowiła odwołać się od tego wyroku. Wszystko wskazuje
na to, że kolejne rozstrzygnięcie będzie również niekorzystne dla krajowych
przedsiębiorców. W opinii z dnia 15 października 2020 r. w sprawie o sygn. C-562/19 P
- 0,8 % od nadwyżki ponad 17 mln zł do 170 mln zł
- 1,4 % od nadwyżki ponad 170 mln zł.
Oznacza to, że podatek będzie pobierany nie od zysku, tylko od przychodu (obrotu) co jest
bardzo niekorzystne dla przedsiębiorców i będzie miał charakter progresywny.
Podatek deszczowy
Podatek deszczowy ma objąć nieruchomości o powierzchni od 600 m2 i zabudowane
przynajmniej w 50 procentach. Projekt przepisów zakłada jak na razie trzy stawki podatku:
1,50 zł za 1 m2 na rok – w przypadku działki bez urządzeń do retencjonowania
wody z powierzchni uszczelnionych trwale związanych z gruntem,
0,90 zł za 1 m2 na rok – w przypadku działki z urządzeniami do retencjonowania
wody z powierzchni uszczelnionych o pojemności do 10 % odpływu rocznego
z powierzchni uszczelnionych trwale związanych z gruntem,
0,45 zł na 1 m2 na rok – z urządzeniami do retencjonowania wody z powierzchni
uszczelnionych o pojemności od 10 do 30 % odpływu rocznego z powierzchni
uszczelnionych trwale związanych z gruntem.
Powyższe oznacza to, że największe obciążania z tytułu podatku deszczowego będą
dotyczyły przedsiębiorstw posiadających nieruchomości zabudowane centrami
handlowymi, magazynami, halami produkcyjnymi. W założeniu pieniądze te mają być
przeznaczone na inwestycje i programy, które mają zwiększyć retencję wody, a także
zmobilizować mieszkańców do tego by takie inwestycje związane z retencją skłoniły
właścicieli nieruchomości do podejmowania takich inwestycji.
Czy jest szansa na to, żeby Rząd RP nie wprowadził powyższych obciążeń fiskalnych? Bardzo
nikła. W zakresie tzw. podatku handlowego Konfederacja Lewiatan apeluje do rządzących,
aby nowe obciążenia miały zastosowanie do przychodów ze sprzedaży detalicznej
osiągniętych po 1 stycznia 2021 r. W naszej ocenie zasadniczą kwestią pozostaje nie to,
czy powyższe obciążenia zostaną wprowadzone, a czy i jakiego rodzaju zwolnienia nowe
regulacje będą przewidywały. Mając na uwadze niespotykaną do tej pory niepewność
prawną w zakresie wprowadzania przez Rząd RP nowych obciążeń wskazanym jest,
aby przedsiębiorcy, których opisane powyżej podatki będą obciążały bezpośrednio
wykazali aktywność i uczestniczyli w spotkaniach zarówno na szczeblu ministerialnym,
jak i w pracach komisji na szczeblu parlamentarnym. Nie można bowiem wykluczyć, że
tego typu bezpośrednie zaangażowanie przedsiębiorców w proces powstawania nowych
obciążeń fiskalnych pozwoli na uzyskanie satysfakcjonujących rozwiązań np. w zakresie
uzyskania zwolnień, bądź odroczenia terminu płatności podatków.
Artykuł opublikowany w PMR Construction Insight: Poland, Nr 12 (237), grudzień 2020