W dniu 25 grudnia 2014 roku wejdzie w życie ustawa z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta, wprowadzająca do polskiego systemu prawnego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE w sprawie praw konsumentów.
Powołana wyżej regulacja w sposób istotny zwiększa uprawnienia konsumentów, a w konsekwencji powyższego wpływa również na odpowiadające im obowiązki przedsiębiorców.
Przede wszystkim należy zauważyć, że nowa ustawa o prawach konsumenta w sposób istotny rozszerza zakres obowiązku informacyjnego ciężącego na przedsiębiorcy zawierającym umowę z konsumentem. Co istotne, zgodnie z nowym stanem prawnym przedsiębiorca będzie, co do zasady, zobowiązany do przedstawienia konsumentowi szeregu informacji mających znaczenie dla jego sytuacji prawnej, niezależnie od tego, czy towar jest sprzedawany w lokalu przedsiębiorstwa, czy też poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość. Przedmiotowy obowiązek nie będzie miał jednak zastosowania do drobnych umów życia codziennego. Należy również zaznaczyć, że na przedsiębiorcach będzie ciążyć obowiązek uzyskania wyraźnej zgody konsumenta na każdą płatność wykraczającą poza główne obowiązki wynikające z zawartej umowy.
Istotne zmiany dotyczą również uprawnień konsumentów w przypadku zawarcia umowy na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. W szczególności należy zauważyć, że wydłużeniu do 14 dni ulegnie termin, w którym konsument będzie miał prawo do odstąpienia od umowy zawartej w powołanych wyżej okolicznościach bez konieczności podania jakiejkolwiek przyczyny. Co istotne, wydłużeniu ulegnie również okres, w którym konsument będzie mógł skorzystać ze swojego prawa do odstąpienia od umowy zawartej w opisanych wyżej okolicznościach w przypadku braku uzyskania stosownego pouczenia o przysługującym mu uprawnieniu. Dotychczas, w przypadku braku poinformowania o możliwości odstąpienia od umowy, konsument mógł skorzystać ze swojego uprawnienia w terminie trzech miesięcy od dnia jej zawarcia. Zgodnie z nowymi przepisami, okres, w którym niepouczony o swych uprawnieniach konsument ma prawo do odstąpienia od umowy bez podania przyczyny zostanie wydłużony do dwunastu miesięcy. Co ważne, w przypadku odstąpienia od umowy w opisanych wyżej warunkach, wygasają powiązane z nią umowy dodatkowe zawarte przez konsumenta.
Nowa ustawa o prawach konsumenta wprowadza również jednolitą, co do zasady, regulację odpowiedzialności za jakość rzeczy sprzedanej. W szczególności należy zaznaczyć, że nowa ustawa przyjmuje odpowiedzialność sprzedawcy za niezgodność towaru z umową. Co istotne, w przypadku sprzedaży dokonywanej na rzecz konsumenta za równoważne z zapewnieniem sprzedawcy traktowane będą publiczne zapewnienia producenta oraz osób wprowadzających produkt na rynek w ramach swojej działalności gospodarczej. Należy wskazać, że nowa ustawa o prawach konsumenta wprowadza również szczegółowe regulacje dotyczące odpowiedzialności przedsiębiorców za wydanie konsumentowi towaru zgodnego z umową, a w szczególności odpowiedzialność za przypadkową utratę lub zniszczenie rzeczy, co może mieć istotne znaczenie w szczególności dla sprzedaży wysyłkowej.
Za warte odnotowania należy także uznać to, że omawiana regulacja wprowadza szczegółowe zasady dochodzenia roszczeń związanych z wadliwością rzeczy pomiędzy kolejnymi sprzedawcami. W szczególności warto zauważyć, że w przypadku poniesienia kosztów w wyniku wykonania uprawnień z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy przez konsumenta, sprzedawcy przysługiwać będzie roszczenie w stosunku do tego z poprzednich sprzedawców, wskutek którego działania lub zaniechania rzecz stała się wadliwa. Co istotne jednak, opisane wyżej roszczenie regresowe sprzedawcy będzie przedawniać się z upływem sześciu miesięcy liczonych, co do zasady, od dnia poniesienia przez sprzedawcę kosztów związanych z wykonaniem przez konsumenta uprawnień z tytułu rękojmi za wady towaru.