Szukaj

Publikacje

NARUSZENIE PRZEPISÓW ZAWARTYCH W RODO ORAZ ZWIĄZANE Z TYM REPERKUSJE FINANSOWE

W związku z wejściem w życie przepisów
Rozporządzenia,
GIODO
będzie
posiadał
uprawnienie do nakładania administracyjnych kar
pieniężnych, w wysokości zależnej od danego
naruszenia.
Kary
mają
być
w
każdym
indywidualnym
przypadku
skuteczne,
proporcjonalne i odstraszające. Administracyjne
kary pieniężne nakłada się, zależnie od okoliczności
każdego indywidualnego przypadku. Ustalając ich
wysokość, bierze się pod uwagę m.in.:

1. charakter, wagę i czas trwania naruszenia;
2. umyślny
lub
nieumyślny
charakter
naruszenia;
3. działania podjęte przez administratora lub
podmiot przetwarzający;
4. stopień odpowiedzialności administratora
lub podmiotu przetwarzającego;

5. wcześniejsze naruszenia; oraz
6. kategorie danych osobowych,
dotyczyło naruszenie.

Jeżeli administrator lub podmiot przetwarzający
dane osobowe narusza w ramach tych samych lub
powiązanych
czynności
kilka
przepisów
Rozporządzenia,
całkowita
wysokość
administracyjnej kary pieniężnej nie może
przekroczyć wysokości kary za najpoważniejsze
naruszenie.

Wysokość kary administracyjnej zależy od tego,
jakie
naruszenie
zostało
popełnione.
Rozporządzenie
dzieli
naruszenia
na
dwie
kategorie. Pierwsza dotyczy podstawowych zasad
przetwarzania danych. Naruszenia tych przepisów
zagrożone są administracyjną karą pieniężną w
wysokości do 20 000 000 euro a w przypadku
przedsiębiorstwa w wysokości do 4% jego
całkowitego rocznego światowego obrotu z
poprzedniego roku obrotowego, przy czym
zastosowanie ma kwota wyższa. Drugą kategorią są
naruszenia obowiązków administratora i podmiotu
przetwarzającego dane osobowe, które zostały
wymienione w katalogu zamkniętym w art. 83 ust. 4
Rozporządzenia. Naruszenia te zagrożone są
administracyjną karą pieniężną w wysokości do
10 000 000 euro a w przypadku przedsiębiorstwa w
wysokości do 2% jego całkowitego rocznego światowego
obrotu
z
poprzedniego
roku
obrotowego, przy czym zastosowanie ma kwota
wyższa. Wysokości kar zostały obniżone dla
podmiotów publicznych, o których mowa w art. 9
pkt 1-12 i 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o
finansach publicznych – do wysokości 100 000
złotych.

Równowartość powyżej wskazanych kwot, które
zostały wyrażone w euro, będzie obliczana w
polskich złotych według średniego kursu euro
ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski w tabeli
kursów na dzień 28 stycznia każdego roku.

Warto również wspomnieć, że każda osoba, która
poniosła szkodę majątkową lub niemajątkową w
wyniku naruszenia Rozporządzenia, ma prawo
uzyskać
od
administratora
lub
podmiotu
przetwarzającego dane osobowe odszkodowanie za
poniesioną szkodę. Odszkodowania tego może
domagać się na drodze sądowej.

Biorąc pod uwagę wysokość grożących kar,
podmioty przetwarzające dane osobowe powinny
już teraz zainteresować się wdrożeniem nowych
rozwiązań
gwarantujących
przestrzeganie
przepisów Rozporządzenia.

MILLER, CANFIELD,
W. BABICKI, A. CHEŁCHOWSKI I WSPÓLNICY SP.K.
ul. Batorego 28-32
81-366 Gdynia
Tel. +48 58 782-0050
Fax +48 58 782-0060
gdynia@pl.millercanfield.com
ul. Nowogrodzka 11
00-513 Warszawa
Tel. +48 22 447-4300
Fax +48 22 447-4301
warszawa@pl.millercanfield.com
ul. Skarbowców 23a
53-125 Wrocław
Tel. +48 71 780-3100
Fax +48 71 780-3101
wroclaw@pl.millercanfield.com

Zastrzeżenie: Niniejsza publikacja została przygotowana dla klientów i współpracowników kancelarii Miller Canfield. Ma ona na celu jedynie
przedstawienie streszczenia niektórych wydarzeń prawnych z wybranych dziedzin prawa. Z tego powodu informacje zawarte w niniejszej publikacji nie
powinny stanowić podstawy do podjęcia jakiejkolwiek decyzji dotyczącej określonego kierunku działania. Informacje te nie mogą też być traktowane
jako porada prawna ani nie zastępują szczegółowej opinii prawnej w konkretnej sprawie. W każdym przypadku należy skorzystać z usług doradców
prawnych w celu weryfikacji, czy odpowiednie przepisy prawa mają zastosowanie do określonej sytuacji.