Rada Ministrów przyjęła w dniu 18 lutego 2014 r.
uchwałę w sprawie zaleceń ujednolicenia terminów
wejścia w życie niektórych aktów normatywnych.
Uchwała ta wprowadza do polskiego porządku
prawnego zasadę „dwóch terminów”, stosowaną
m.in. w Wielkiej Brytanii i Francji. Zgodnie z tą
zasadą, termin wejścia w życie aktów normatywnych
zawierających
przepisy określające warunki wykonywania działalności gospodarczej powinien
być wyznaczany na dzień 1 stycznia albo 1 czerwca.
Nietrudno zauważyć, że przyjęte rozwiązanie
stanowić
będzie
znaczące
ułatwienie
dla
przedsiębiorców. Nieustanne zmiany w prawie
wymuszają bowiem na osobach prowadzących
działalność gospodarczą ponoszenie dodatkowych
kosztów, służących wyłącznie nadążeniu za
poczynaniami
legislatorów.
Ograniczenie
częstotliwości tych zmian pozwoli zaś na skupienie
wysiłków
na
prowadzonej
działalności.
Przedsiębiorcy nie mogą jednak zapomnieć, że
zakres zastosowania uchwały jest ograniczony.
Obejmuje on tylko projekty ustaw przyjmowane
przez Radę Ministrów, a także rozporządzenia Rady
Ministrów, rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
i rozporządzenia ministrów. Pozostałe podmioty
posiadające inicjatywę ustawodawczą, jak np.
Prezydent RP czy Senat, mogą wprawdzie stosować
zalecenia wynikające z uchwały, ale nie są do tego
zobowiązane.
Warto pamiętać, że zasada „dwóch terminów” nie
ma charakteru bezwzględnego. Odstępstwa od
zasady są dopuszczalne, jeżeli ważne względy, w
szczególności ochrona życia lub zdrowia, ochrona
interesu społecznego, ochrona mienia w znacznych
rozmiarach, ochrona ważnego interesu publicznego
lub ważnych interesów Państwa, przemawiają za
wyznaczeniem innego terminu wejścia w życie aktu
normatywnego. Katalog ten jest stosunkowo szeroki
i w zamyśle ma służyć przede wszystkim
umożliwieniu szybkiej eliminacji luk w prawie lub
ewidentnie nietrafnych rozwiązań. Nie wyklucza to
jednak sytuacji, w których legislatorzy będą
powoływać się na niego także wtedy, gdy
rzeczywiste spełnienie powyższych przesłanek
będzie wątpliwe.
W świetle powyższego można stwierdzić, że zmiany
– choć korzystne – powinny zostać przyjęte przez
przedsiębiorców ze sporą dozą ostrożności. Wejście
w życie przepisów regulujących prowadzenie
działalności gospodarczej będzie bowiem w dalszym
ciągu możliwe także w terminach innych niż te
wyznaczone uchwałą Rady Ministrów. Aby uniknąć
niespodzianek, należy zatem zachować czujność i
śledzić postępy legislacyjne przez cały rok.
Ułatwienia dla przedsiębiorców wprowadza również
projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym
Rejestrze Sądowym oraz zmianie niektórych innych ustaw, przyjęty przez Sejm 26 czerwca 2014 r.
Nowelizacja, której wejście w życie planuje się na 1
grudnia 2014 r., ma na celu przyspieszenie
możliwości podjęcia działalności gospodarczej i
przewiduje automatyzację procesu nadawania
numerów NIP i REGON podmiotom podlegającym
wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego, a także
zamieszczania tych numerów w Rejestrze. Dzięki
nowym
przepisom
dopełnienie
formalności
warunkujących rozpoczęcie działalności przez
wskazane wyżej podmioty ma zajmować, co do
zasady, nie dłużej niż 7 dni. Dane uzupełniające,
które nie podlegają zgłoszeniu w ramach wniosku
rejestracyjnego, będą składane przez przedsiębiorcę
do urzędu skarbowego w terminie 21 dni od dnia
dokonania wpisu do KRS, a urząd ten zadba o
przekazanie tych danych do krajowego rejestru
urzędowego podmiotów gospodarki narodowej oraz
Centralnego Rejestru Płatników Składek. Na uwagę
zasługuje także likwidacja uciążliwego obowiązku
składania do urzędu skarbowego odpisu umow
spółki
oraz
dokumentu
potwierdzającego
uprawnienie do korzystania z lokalu lub
nieruchomości, w których znajduje się siedziba.
MILLER, CANFIELD,
W. BABICKI, A. CHEŁCHOWSKI I WSPÓLNICY SP.K.
ul. Batorego 28-32
81-366 Gdynia
Tel. +48 58 782-0050
Fax +48 58 782-0060
gdynia@pl.millercanfield.com
ul. Nowogrodzka 11
00-513 Warszawa
Tel. +48 22 447-4300
Fax +48 22 447-4301
warszawa@pl.millercanfield.com
ul. Skarbowców 23a
53-125 Wrocław
Tel. +48 71 780-3100
Fax +48 71 780-3101
wroclaw@pl.millercanfield.com
Zastrzeżenie: Niniejsza publikacja została przygotowana dla klientów i współpracowników kancelarii Miller Canfield. Ma ona na celu jedynie
przedstawienie streszczenia niektórych wydarzeń prawnych z wybranych dziedzin prawa. Z tego powodu informacje zawarte w niniejszej
publikacji nie powinny stanowić podstawy do podjęcia jakiejkolwiek decyzji dotyczącej określonego kierunku działania. Informacje te nie mogą też
być traktowane jako porada prawna ani nie zastępują szczegółowej opinii prawnej w konkretnej sprawie. W każdym przypadku należy skorzystać z
usług doradców prawnych w celu weryfikacji, czy odpowiednie przepisy prawa mają zastosowanie do określonej sytuacji.