Szukaj

Publikacje

Reflektor podatkowy

I. ORDYNACJA PODATKOWA
Dopuszczalne jest wnioskowanie o interpretację podatkową w przypadku wątpliwości związanych z raportowaniem MDR.
Raportowanie schematów podatkowych MDR, jest objęte zakresem postępowania interpretacyjnego na podstawie art. 14b i następnych Ordynacji podatkowej
Wyrok NSA z dnia 28 stycznia 2021 r. w sprawie I FSK 1703/20
Teza
Obowiązki prawno-podatkowe wynikające z działu III rozdz. 11a Ordynacji podatkowej, tj. związane z tzw. obowiązkiem raportowania schematów podatkowych, są objęte zakresem postępowania interpretacyjnego na podstawie art. 14b i następnych Ordynacji podatkowej.

II. USTAWA O PODATKU OD TOWARÓW I USŁUG (VAT)
(1) Cesja umowy przedwstępnej jest opodatkowana VAT tak jak będzie opodatkowana przyszła przyrzeczona umowa sprzedaży nieruchomości (zwolniona, 8% lub 23%).
Cesja ogółu praw i obowiązków wynikających z umowy przedwstępnej sprzedaży zabudowanej nieruchomości stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (VAT) a nie usługę.
Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 14 października 2020 r. w sprawie I SA/GL 275/20

Teza
Transakcje zbycia praw i obowiązków z umowy przedwstępnej należy na gruncie podatku od towarów i usług traktować tak samo jak dostawę nieruchomości, której te umowy dotyczą, co oznacza, że będą one opodatkowane na takich samych zasadach (z możliwością zwolnienia lub zastosowania obniżonej stawki podatku VAT), jak finalna dostawa nieruchomości objętych tymi umowami.
Zarówno w przypadku zawarcia umowy przedwstępnej, jak i cesji w efekcie końcowym chodzi o dostawę nieruchomości.
Oznacza to, że cesja ogółu praw i obowiązków z umowy przedwstępnej nie może być uznana za usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług (VAT) i na tej podstawie opodatkowana podatkiem VAT wg stawki 23%.
(2) Samo wydanie nieruchomości powiernikowi przed zawarciem umowy sprzedaży nie powoduje powstania obowiązku podatkowego VAT.
Skutki podatkowe w podatku VAT udostępnienia nieruchomości powierzającemu do korzystania bez dodatkowego wynagrodzenia.
Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 4 stycznia 2021 r., sygn. 0114-KDIP4-2.4012.557.2020.1.MMA.

Teza
Udostępnienie powierzającemu – będącemu stroną umowy powierniczej – nieruchomości do korzystania, do czasu faktycznego przeniesienia własności nieruchomości, bez dodatkowego wynagrodzenia, nie stanowi czynności (usługi) podlegającej opodatkowaniu VAT.
W analizowanej sytuacji nie dochodzi bowiem do żadnej z sytuacji wymienionych w art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
Udostępnienie do korzystania z nieruchomości powierzającemu – będącemu stroną umowy powierniczej – nie stanowi ani usługi świadczonej na rzecz osób lub podmiotów wskazanych w art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług ani nieodpłatnego świadczenia usług do celów innych niż działalność gospodarcza spółki.
(3) Brak możliwości anulowania faktur wystawionych przez podatnika w związku z realizacją fałszywego zamówienia.
Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 stycznia 2021 r., sygn. 0461-ITPP1.4512.961.2016.6.MP.

Teza
Wykonanie, na podstawie sfałszowanego zamówienia, towaru, a następnie wystawienie przez wykonawcę, na tej podstawie, faktur i wydanie oryginałów faktur jest równoznaczne z wprowadzeniem tych faktur do obrotu.
Wprowadzenie do obiegu i pozostawanie w obrocie gospodarczym takich faktur oznacza, że spółka wskazana, jako wystawca sfałszowanych faktur nie ma możliwości anulowania powyższych faktur, które zostały wystawione w związku z realizacją fałszywego zamówienia.
Spółka nie ma tym samym prawa do skorygowania podstawy opodatkowania oraz należnego podatku VAT.

Tomasz Bielenik
Adwokat, Doradca podatkowy | Attorney at Law, Tax Advisor
T: +48 22 447 43 00
M: +48 502 793 152
E: bielenik@millercanfield.com

Zastrzeżenie: Niniejsza publikacja została przygotowana dla klientów i współpracowników kancelarii Miller Canfield na podstawie faktów i informacji aktualnych w dacie jej wydania, które mogą ulec zmianie. Celem publikacji jest zwrócenie uwagi na wskazane w niej zmiany prawne i nie powinna stanowić wyłącznej podstawy do podjęcia jakiejkolwiek decyzji dotyczącej określonego kierunku działania. Informacje te nie mogą być traktowane jako porada prawna ani nie zastępują szczegółowej opinii prawnej w konkretnej sprawie. W każdym przypadku należy skorzystać z usług doradców prawnych w celu weryfikacji, czy odpowiednie przepisy prawa mają zastosowanie do określonej sytuacji.