Szukaj

Publikacje

TARCZA ANTYKRYZYSOWA – WYBRANE ZAGADNIENIA DOTYCZĄCE PRZEDSIĘBIORCÓW

Ustawa z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych
z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 […], czyli tzw. tarcza antykryzysowa,
wprowadza szereg nowych rozwiązań na czas pogłębiającego się kryzysu wywołanego epidemią.
Wielu komentatorów ocenia przyjęte rozwiązania jako niewystarczające dla skutecznego wsparcia
przedsiębiorców w tym trudnym okresie. Część zaproponowanych zmian mających wpływ na
działalność przedsiębiorców należy jednak ocenić pozytywnie. Wśród przewidzianych ułatwień, które
z pewnością ulżą przedsiębiorcom, należy wymienić wydłużenie terminów zakreślonych do
wypełnienia obowiązków związanych między innymi z zawieraniem umów dotyczących
pracowniczych planów kapitałowych, zgłaszaniem beneficjentów rzeczywistych spółek jak również
obowiązków sprawozdawczych. Ponadto wprowadzono przepisy mające ułatwić funkcjonowanie
organów kolegialnych spółek kapitałowych. Zagadnienia te opisano poniżej.

1. Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK)

Tarcza antykryzysowa wprowadza zmianę do ustawy z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych
planach kapitałowych. Zgodnie z nowym brzmieniem przesunięciu ulegają terminy zawierania umów
o prowadzenie i zarządzanie PPK dla podmiotów zatrudniających co najmniej 50 osób według stanu
na dzień 30 czerwca 2019 r.

Nowe terminy na zawarcie umów o:
1) prowadzenie PPK – do dnia 10 listopada 2020 r.
2) zarządzanie PPK – do dnia 27 października 2020 r.
Tym samym zaplanowany na drugi kwartał 2020 r. wzrost kosztów pracowniczych związanych z
wdrożeniem PPK został dla wyżej wymienionych podmiotów odsunięty w czasie o 6 miesięcy.

2. Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR)

Ustawa z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu
wprowadziła obowiązek zgłoszenia informacji o beneficjentach rzeczywistych określonych spółek do
Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych. Dla spółek zarejestrowanych przed dniem
13 października 2019 r. termin na zgłoszenie beneficjentów rzeczywistych pierwotnie upływał w dniu
13 kwietnia 2020 r.

Przepisy tarczy antykryzysowej przewidują przedłużenie okresu przejściowego dla ww. spółek o 3
miesiące, tj. do dnia 13 lipca 2020 r. Należy mieć jednak na uwadze, że nowo zakładane spółki są w
dalszym ciągu zobowiązane do zarejestrowania beneficjentów rzeczywistych w terminie 7 dni od dnia
ich wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.

3. Sprawozdania finansowe

Stan zagrożenia epidemicznego, a następnie stan epidemii zostały wprowadzone w okresie, który dla
większości przedsiębiorców w Polsce (w szczególności tych, których rok obrotowy pokrywa się
z rokiem kalendarzowym), stanowi czas wzmożonej aktywności związanej z dopełnianiem
obowiązków sprawozdawczych. Pozytywnie należy więc ocenić wprowadzenie przez tarczę
antykryzysową możliwości wydłużenia przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych
terminów przewidzianych do dopełnienia szeregu z tych obowiązków, w tym sporządzania,
zatwierdzania oraz przekazywania do właściwych rejestrów sprawozdań finansowych oraz
sprawozdań z działalności. W dniu 31 marca 2020 r. Minister Finansów wydał przepisy wykonawcze,
na mocy których obowiązujące terminy w odniesieniu do sprawozdań finansowych
i sprawozdań z działalności zostały przedłużone o 3 miesiące dla większości podmiotów.
4. Ułatwienia funkcjonowania organów kolegialnych w spółkach kapitałowych
Tarcza antykryzysowa wprowadziła również od dawna postulowane zmiany w ustawie z dnia
15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych. Przyjęte uregulowania mają na celu ułatwienie
funkcjonowania organów spółek z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółek akcyjnych (zarządów,
rad nadzorczych oraz zgromadzeń wspólników lub walnych zgromadzeń). Zaproponowane zmiany
dotyczą m.in. odbywania posiedzeń organów kolegialnych za pośrednictwem środków
bezpośredniego porozumiewania się na odległość oraz umożliwienia podejmowania uchwał w trybie
pisemnym oraz za pomocą środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Co istotne
zmiana treści umowy spółki lub statutu spółki nie jest wymaga, aby móc skorzystać z nowych
rozwiązań.

Powyższe zagadnienia stanowią przykłady ułatwień, które zostały wprowadzone na mocy tarczy
antykryzysowej. Część przedsiębiorców będzie również uprawniona do skorzystania z innych
przewidzianych prawem rozwiązań. Możliwość zastosowania konkretnych przepisów należy badać w
każdym przypadku indywidualnie. Celem ich identyfikacji sugerujemy kontakt z adwokatem lub radcą
prawnym.

W CELU UZYSKANIA DALSZYCH INFORMACJI PROSIMY O KONTAKT
Grzegorz Żebrowski
Adwokat
T: +48 58 782 00 50
Kom: +48 609 843 407
E: zebrowski@pl.millercanfield.com
Katarzyna Babicka
Prawnik
T: +48 58 782 00 50
E: babicka@millercanfield.com

Zastrzeżenie: Niniejsza publikacja została przygotowana dla klientów i współpracowników kancelarii Miller Canfield. Ma ona na celu jedynie
przedstawienie streszczenia niektórych wydarzeń prawnych z wybranych dziedzin prawa. Z tego powodu informacje zawarte w niniejszej
publikacji nie powinny stanowić podstawy do podjęcia jakiejkolwiek decyzji dotyczącej określonego kierunku działania. Informacje te nie mogą też
być traktowane jako porada prawna ani nie zastępują szczegółowej opinii prawnej w konkretnej sprawie. W każdym przypadku należy skorzystać
z usług doradców prawnych w celu weryfikacji, czy odpowiednie przepisy prawa mają zastosowanie do określonej sytuacji.