Szukaj

Publikacje

PRAWO DO BYCIA ZAPOMNIANYM WEDŁUG RODO

Rozporządzenie wprowadza między innymi prawo
do usunięcia danych, zwane również „prawem do
bycia zapomnianym”. W teorii prawo to oznacza, że
osoba, której dane dotyczą, ma prawo żądania od
administratora
niezwłocznego
usunięcia dotyczących jej danych osobowych, a administrator
ma obowiązek bez zbędnej zwłoki usunąć dane
osobowe w całości, jeżeli zachodzi jedna z
wymienionych w Rozporządzeniu okoliczności.
Administrator ma obowiązek usunąć dane osobowe
na żądanie podmiotu danych osobowych, m.in.,
gdy:
– dane osobowe nie są już niezbędne do celów, w
których zostały zebrane lub w inny sposób
przetwarzane;
– osoba, której dane dotyczą, cofnęła zgodę, na
której opierało się przetwarzanie i nie ma innej
podstawy prawnej przetwarzania;
– osoba, której dane dotyczą wnosi sprzeciw wobec
przetwarzania dotyczących jej danych osobowych;
– dane zostały przetwarzane niezgodnie z prawem.

Obowiązkiem wynikającym z Rozporządzenia, a
ciążącym na administratorze jest także upewnienie
się, że wszystkie kopie, repliki i inne odniesienia,
(np. w postaci linków w Internecie) zostały
usunięte. Nie wystarczy dezaktywacja danych,
należy je całkowicie usunąć. Rozporządzenie
obarcza
administratora
danych
osobowych
odpowiedzialnością
za
usunięcie
treści
przechowywanych przez osoby trzecie. Ciąży na nim
również
obowiązek
poinformowania
administratorów przetwarzających dane osobowe,
że osoba, której dane dotyczą, żąda, aby jej dane
osobowe zostały usunięte. Prawo do bycia
zapomnianym ma szczególne znaczenie wtedy, gdy
osoba, której dane dotyczą, wyraziła zgodę na
przetwarzanie
danych
osobowych,
będąc
dzieckiem, lub gdy nie była w pełni świadoma
ryzyka związanego z przetwarzaniem, a w
późniejszym czasie chciałaby usunąć dane osobowe
jej dotyczące.

Rozporządzenie wprowadza także wyłączenia prawa
do bycia zapomnianym. Prawo to nie ma
zastosowania, w zakresie, w jakim przetwarzanie
danych jest niezbędne:
– do korzystania z prawa do wolności wypowiedzi i
informacji;
– do wywiązania się z prawnego obowiązku
wymagającego przetwarzania na mocy prawa Unii
Europejskiej lub prawa państwa członkowskiego,
któremu podlega administrator, lub do wykonania
zadania realizowanego w interesie publicznym lub
w ramach sprawowania władzy publicznej
powierzonej administratorowi;
– z uwagi na cele zdrowotne oraz interes publiczny
w dziedzinie zdrowia publicznego;
– do celów archiwalnych w interesie publicznym, do
celów badań naukowych lub historycznych lub do
celów statystycznych;
– do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.

Administrator może odmówić usunięcia danych
osobowych, powołując się na powyższe wyłączenia.
W tej sytuacji brak usunięcia danych powinien być
uznany za zgodny z prawem. Jednakże obowiązkiem
administratora jest poinformowanie wnioskodawcy
o przyczynach odmowy.

Zmiana przepisów wiąże się z wieloma wyzwaniami
dla administratorów danych osobowych oraz
podmiotów, które przetwarzają dane na ich
polecenie. Administratorzy będą zmuszeni, pod
rygorem narażenia się na odpowiedzialność
finansową,
do
dostosowania
wewnętrznych
procedur do celów realizacji praw podmiotów
danych osobowych. Najwięcej problemów może
przysporzyć zapewnienie szybkiej i efektywnej
odpowiedzi
na
żądanie
usunięcia
danych
osobowych.
Wiele
podmiotów
przechowuje
ogromną ilość danych osobowych. Organizacyjne i
techniczne przeszkody mogą zatem w znacznym
stopniu utrudnić realizację dużej ilości żądań w
krótkim czasie. W praktyce wyegzekwowanie
skuteczności wniosku o usunięciu danych osobowych
może okazać się niezwykle trudne.

MILLER, CANFIELD,
W. BABICKI, A. CHEŁCHOWSKI I WSPÓLNICY SP.K.
ul. Batorego 28-32
81-366 Gdynia
Tel. +48 58 782-0050
Fax +48 58 782-0060
gdynia@pl.millercanfield.com
ul. Nowogrodzka 11
00-513 Warszawa
Tel. +48 22 447-4300
Fax +48 22 447-4301
warszawa@pl.millercanfield.com
ul. Skarbowców 23a
53-125 Wrocław
Tel. +48 71 780-3100
Fax +48 71 780-3101
wroclaw@pl.millercanfield.com

Zastrzeżenie: Niniejsza publikacja została przygotowana dla klientów i współpracowników kancelarii Miller Canfield. Ma ona na celu jedynie
przedstawienie streszczenia niektórych wydarzeń prawnych z wybranych dziedzin prawa. Z tego powodu informacje zawarte w niniejszej publikacji nie
powinny stanowić podstawy do podjęcia jakiejkolwiek decyzji dotyczącej określonego kierunku działania. Informacje te nie mogą też być traktowane
jako porada prawna ani nie zastępują szczegółowej opinii prawnej w konkretnej sprawie. W każdym przypadku należy skorzystać z usług doradców
prawnych w celu weryfikacji, czy odpowiednie przepisy prawa mają zastosowanie do określonej sytuacji.