Szukaj

Publikacje

WSTĘP

17 maja 2016 roku weszło w życie Rozporządzenie
Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej
2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie
ochrony
osób
fizycznych
w
związku
z
przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie
swobodnego przepływu takich danych oraz
uchylenia dyrektywy 95/46/WE. Zacznie ono
bezpośrednio obowiązywać w krajowych porządkach
prawnych od dnia 25 maja 2018 roku.

Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych, zwane
także „RODO” lub „GDPR” (dalej w niniejszej
publikacji, jako „Rozporządzenie” lub „RODO”),
stanowi kompleksową regulację dotyczącą zakresu
obowiązków podmiotów, które przetwarzają dane
osobowe, a jego celem jest stworzenie nowej
perspektywy dla ochrony danych osobowych. Wiąże
ono wszystkie podmioty, które przetwarzają dane
osobowe w związku z prowadzoną działalnością
gospodarczą. Uregulowanie zasad ochrony danych
osobowych rozporządzeniem, a nie jak to miało
miejsce poprzednio – dyrektywą, ma na celu
ujednolicenie przepisów na obszarze całej Unii
Europejskiej. Jednolita regulacja ma ułatwić
prowadzenie
transgranicznej
działalności gospodarczej. Zmniejszeniu ulegną rozbieżności w
prawie ochrony danych osobowych występujące w
poszczególnych krajach Unii Europejskiej, a tym
samym przedsiębiorcy z większą pewnością będą
mogli stosować mechanizmy ochrony danych
osobowych we wszystkich krajach Unii Europejskiej,
w których prowadzą swoją działalność. Nie oznacza
to jednak, że Rozporządzenie całkowicie zastąpi
krajową Ustawę o ochronie danych osobowych.
Ustawa stanowić będzie uzupełnienie przepisów
Rozporządzenia.
W
praktyce
przedsiębiorcy
przetwarzający dane osobowe będą weryfikowali
zgodność swoich działań, odwołując się wprost do
przepisów Rozporządzenia, oraz uzupełniając je
zapisami znowelizowanej Ustawy o ochronie danych
osobowych.

Na mocy Rozporządzenia utworzona została
Europejska Rada Ochrony Danych („EROD”), która
przejęła dotychczasowe obowiązki Grupy Roboczej
ds. Ochrony Osób Fizycznych w zakresie
Przetwarzania Danych Osobowych. EROD jest
organem
Unii
Europejskiej,
który
posiada
osobowość prawną i działa w sposób niezależny.
Jego zadaniem jest zapewnienie spójnego
stosowania przepisów Rozporządzenia. Na poziomie
krajowym zaś przestrzeganie nowych przepisów
monitorować będą organy nadzoru. Nowe przepisy
wprowadzają zasadę one-stop shop, która oznacza,
że, w przypadku, gdy przedsiębiorca przetwarza
dane osobowe w więcej niż jednym państwie
członkowskim, to organ nadzoru właściwy dla
głównej siedziby przedsiębiorcy będzie właściwy
także względem transgranicznego przetwarzania
danych, jak również wszystkich obowiązków tego
podmiotu
z
zakresu
realizacji
zapisów
Rozporządzenia. Organy nadzoru poszczególnych
państw członkowskich pozostaną nadal właściwe w
stosunku do skarg kierowanych przez osoby fizyczne
przeciwko działalności administratora danych
osobowych w danym państwie członkowskim.

W obecnym porządku prawnym funkcjonują zasady
przetwarzania danych osobowych, jednakże w
głównej mierze są to rekomendacje, nie zaś
bezwzględnie
obowiązujące
przepisy
prawa.
Rozporządzenie
wprowadza
wprost
zasady
przetwarzania danych osobowych, a tym samym
wiążące
obowiązki
dla
podmiotów
przetwarzających dane osobowe. Wprowadzenie
katalogu podstawowych zasad ochrony danych
osobowych stanowi podstawę nowych standardów
ochrony danych oraz określa ramy dla pozostałych,
szczegółowych przepisów Rozporządzenia.

Mając na względzie doniosłość wprowadzanych
zmian oraz dotkliwość ewentualnych sankcji
nakładanych w związku z naruszaniem postanowień RODO, niniejsze wydanie Polish Law Review zostało
w całości poświęcone tematyce ochrony danych
osobowych.

MILLER, CANFIELD,
W. BABICKI, A. CHEŁCHOWSKI I WSPÓLNICY SP.K.
ul. Batorego 28-32
81-366 Gdynia
Tel. +48 58 782-0050
Fax +48 58 782-0060
gdynia@pl.millercanfield.com
ul. Nowogrodzka 11
00-513 Warszawa
Tel. +48 22 447-4300
Fax +48 22 447-4301
warszawa@pl.millercanfield.com
ul. Skarbowców 23a
53-125 Wrocław
Tel. +48 71 780-3100
Fax +48 71 780-3101
wroclaw@pl.millercanfield.com

Zastrzeżenie: Niniejsza publikacja została przygotowana dla klientów i współpracowników kancelarii Miller Canfield. Ma ona na celu jedynie
przedstawienie streszczenia niektórych wydarzeń prawnych z wybranych dziedzin prawa. Z tego powodu informacje zawarte w niniejszej publikacji nie
powinny stanowić podstawy do podjęcia jakiejkolwiek decyzji dotyczącej określonego kierunku działania. Informacje te nie mogą też być traktowane
jako porada prawna ani nie zastępują szczegółowej opinii prawnej w konkretnej sprawie. W każdym przypadku należy skorzystać z usług doradców
prawnych w celu weryfikacji, czy odpowiednie przepisy prawa mają zastosowanie do określonej sytuacji.