Szukaj

Publikacje

ZMIANY W PRAWIE ANTYMONOPOLOWYM

18 stycznia 2015 r. wchodzi w życie nowelizacja
ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie
konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 50, poz. 331
z późn. zm.), uchwalona po trwających ponad 2 lata
pracach. Zmiany wprowadzone tą nowelizacją mają
duże znaczenie praktyczne i powinny zainteresować
przede wszystkim przedsiębiorców.

Na pierwszy plan wysuwa się modyfikacja
przepisów dotyczących postępowań w sprawach
koncentracji. Zgodnie z nową regulacją zasadą
będzie konieczność zakończenia takich postępowań
w terminie miesiąca od ich wszczęcia. Prezes Urzędu
Ochrony Konkurencji i Konsumentów będzie mógł
jednak przedłużyć ten termin o kolejne cztery
miesiące
w
przypadkach
szczególnie
skomplikowanych lub wymagających badania rynku.
Istotne novum stanowi również wprowadzenie
swoistego dialogu pomiędzy przedsiębiorcą a
organem antymonopolowym. Prezes UOKiK jeszcze
w toku postępowania będzie upoważniony do
przedstawienia przedsiębiorcy swoich zastrzeżeń lub
proponowanych warunków, od których spełnienia
uzależnione będzie wydanie zgody na koncentrację.
Przedsiębiorca będzie mógł z kolei ustosunkować się
do takich zastrzeżeń lub warunków i przedstawić
argumenty na poparcie swojego stanowiska. Przyjęte
rozwiązanie otwiera więc drogę do uzyskania zgody
na koncentrację w przypadkach, w których w
dotychczasowym stanie prawnym wydana zostałaby
decyzja odmowna.

Nie mniej znaczące zmiany dotkną programu
łagodzenia kar (tzw. leniency) stosowanego wobec
przedsiębiorców biorących udział w porozumieniach
ograniczających konkurencję, którzy decydują się na
współpracę
z
organem
antymonopolowym.
Nowelizacja wprowadza instytucję zwaną jako leniency plus. W związku z tą zmianą obniżenie kary
nie będzie dotyczyć już wyłącznie tego uczestnika
zakazanego porozumienia, który jako pierwszy
zdecyduje się na współpracę z Prezesem UOKiK, ale
także następnych, o ile poinformują oni o innych
zakazanych zmowach, w których uczestniczą. W
takim wypadku w pierwszej ze spraw kara ulegnie
obniżeniu o 30%, natomiast w sprawie innego
porozumienia przedsiębiorcy przysługiwać będzie
status pierwszego wnioskodawcy i spełnienie
ustawowych warunków pozwoli na uniknięcie kary
w całości. Nowe przepisy przewidują również
wprowadzenie procedury dobrowolnego poddania
się karze pieniężnej. Instytucja ta ma na celu
przyspieszenie postępowania antymonopolowego i
pozwoli stronie na zapoznanie się z ustaleniami
organu oraz przewidywaną treścią decyzji, w tym co
do wysokości kary pieniężnej. W sytuacji, gdy
przedsiębiorca zechce skorzystać z możliwości
dobrowolnego poddania się karze, wysokość kary
pieniężnej, jaka może zostać na niego nałożona,
zostanie obniżona o 10% w stosunku do kary
pieniężnej, jaka zostałaby nałożona, gdyby nie
poddał się karze dobrowolnie. Należy przy tym
podkreślić, że wyrażenie chęci skorzystania z
dobrodziejstwa
tej
procedury
nie
wiąże
przedsiębiorcy, który w toku postępowania może na
każdym etapie od niej odstąpić.

Istotną nowość stanowi rozszerzenie zakresu
odpowiedzialności
osób
zarządzających
przedsiębiorstwem, tj. w szczególności osób
pełniących funkcje kierownicze lub wchodzących w
skład organu zarządzającego przedsiębiorcy. W myśl
nowych przepisów osoby te będą ponosić
odpowiedzialność za naruszenie przez przedsiębiorcę
zakazu zawierania porozumień ograniczających
konkurencję.
Konsekwencją
umyślnego
dopuszczenia do naruszenia wspomnianego zakazu
może być nałożenie na osobę zarządzającą kary
pieniężnej w wysokości do 2.000.000 zł.

Za zmianę doniosłą z punktu widzenia zarówno
przedsiębiorców, jak i konsumentów, należy uznać
przyznanie Prezesowi UOKiK kompetencji do
dokonywania publicznych ostrzeżeń o podejrzeniach
dopuszczania się przez przedsiębiorców praktyk
naruszających zbiorowe interesy konsumentów,
które mogą spowodować znaczne straty lub
niekorzystne skutki dla szerokiego kręgu
konsumentów. W takich wypadkach podaniu do
publicznej wiadomości podlegać będą zgromadzone
przez organ antymonopolowy informacje i prawdopodobne skutki zakazanych zachowań.

Na zakończenie warto wspomnieć, że nowelizacja
wprowadza również planowaną od dawna zmianę, w
myśl której nie wszczyna się postępowania w
sprawie praktyk ograniczających konkurencję, jeżeli
od końca roku, w którym zaprzestano ich
stosowania, upłynęło 5 lat. Okres przedawnienia
tych praktyk uległ zatem wydłużeniu aż o 4 lata.

MILLER, CANFIELD,
W. BABICKI, A. CHEŁCHOWSKI I WSPÓLNICY SP.K.
ul. Batorego 28-32
81-366 Gdynia
Tel. +48 58 782-0050
Fax +48 58 782-0060
gdynia@pl.millercanfield.com
ul. Nowogrodzka 11
00-513 Warszawa
Tel. +48 22 447-4300
Fax +48 22 447-4301
warszawa@pl.millercanfield.com
ul. Skarbowców 23a
53-125 Wrocław
Tel. +48 71 780-3100
Fax +48 71 780-3101
wroclaw@pl.millercanfield.com

Zastrzeżenie: Niniejsza publikacja została przygotowana dla klientów i współpracowników kancelarii Miller Canfield. Ma ona na celu jedynie
przedstawienie streszczenia niektórych wydarzeń prawnych z wybranych dziedzin prawa. Z tego powodu informacje zawarte w niniejszej
publikacji nie powinny stanowić podstawy do podjęcia jakiejkolwiek decyzji dotyczącej określonego kierunku działania. Informacje te nie mogą też
być traktowane jako porada prawna ani nie zastępują szczegółowej opinii prawnej w konkretnej sprawie. W każdym przypadku należy skorzystać z
usług doradców prawnych w celu weryfikacji, czy odpowiednie przepisy prawa mają zastosowanie do określonej sytuacji.