Szukaj

Publikacje

DOBRY MOMENT NA INWESTOWANIE W SPECJALNYCH STREFACH EKONOMICZNYCH

Specjalne
strefy
ekonomiczne
(SSE)
to
wyodrębniona administracyjnie część terytorium
Polski, na której terenie może być prowadzona
działalność gospodarcza na preferencyjnych
zasadach, określonych w Ustawie z dnia 20
października 1994 r. o specjalnych strefach
ekonomicznych (Dz.U. z 2007 r., nr 42, poz. 274 j.t.,
ze zm.) oraz w jej aktach wykonawczych. Obecnie w
Polsce istnieje 14 specjalnych stref ekonomicznych.

Preferencyjne warunki prowadzenia działalności w
specjalnych strefach ekonomicznych polegają przede
wszystkim na możliwości korzystania przez
inwestorów z pomocy publicznej, przybierającej
głównie formę zwolnienia z podatków. Dzięki temu,
działanie w SSE umożliwia firmom, które
zamierzają przeprowadzić inwestycje, uzyskanie
całkowicie legalnych oszczędności podatkowych.
Można powiedzieć, że jest to przewidziana przez
państwo forma optymalizacji podatkowej. Często
obecność w strefie może przesądzać o
ekonomicznym sensie inwestycji.

Aby móc korzystać z pomocy publicznej konieczne
jest uzyskanie zezwolenia na prowadzenie
działalności gospodarczej na terenie SSE.
Zezwolenia są wydawane przez spółki zarządzające
strefami w drodze przetargu łącznego lub rokowań.
Zasady i sposób przeprowadzania przetargów i
rokowań określają – odrębnie dla każdej strefy –
rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy w
sprawie przetargów i rokowań oraz kryteriów oceny
zamierzeń co do przedsięwzięć, które mają być
podjęte przez przedsiębiorców na terenie strefy.

O sukcesie polskich SSE świadczy, że aż pięć z nich
znalazło się w rankingu najlepszych pięćdziesięciu specjalnych stref ekonomicznych opublikowanym w
2012 roku w raporcie FDI Global Free Zones of the
Future 2012/2013. Jako cechy wyróżniające polskie
strefy, autorzy raportu wskazywali m.in. wysoką
jakość infrastruktury.

Niewątpliwie dobrą wiadomością dla inwestorów
jest, że Rada Ministrów przyjęła w dniu 23 lipca
2013 roku czternaście rozporządzeń wydłużających
funkcjonowanie specjalnych stref ekonomicznych do
2026 roku. Zgodnie z dotychczasowymi przepisami,
specjalne strefy ekonomiczne mogły funkcjonować
jedynie do końca 2020 roku. Ta informacja powinna
szczególnie ucieszyć inwestorów realizujących
projekty w sektorach o niskiej stopie zwrotu.
Rozporządzenia zmieniające dotyczą następujących
specjalnych stref ekonomicznych: kamiennogórskiej,
katowickiej, kostrzyńsko-słubickiej, krakowskiej,
legnickiej,
łódzkiej,
mieleckiej,
pomorskiej,
słupskiej,
starachowickiej,
suwalskiej,
tarnobrzeskiej, wałbrzyskiej, warmińsko-mazurskiej.

Warto wspomnieć, że obecnie prowadzone są prace
nad Projektem założeń ustawy o zmianie ustawy o
specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych
ustaw. Zakłada on, między innymi, wprowadzenie
zasady zwrotu niezapłaconego podatku w sytuacji
wygaszenia zezwolenia, którego warunki nie zostały
w pełni zrealizowane lub zostały naruszone zasady
udzielania pomocy publicznej – analogicznie jak w
przypadku cofnięcia zezwolenia. Doprecyzowuje on
również pojęcie pomocy publicznej zawarte w
ustawie o SSE, poprzez wprowadzenie zapisu, że
pomocą publiczną jest kwota zwolnienia od podatku
dochodowego.
Projekt
przewiduje
także
doprecyzowanie pojęcia maksymalnej pomocy
publicznej poprzez wprowadzenie zasady kumulacji
do ustaw podatkowych oraz uporządkowanie zasad
kontroli przedsiębiorców działających w SSE a także
ujednolicenie zasad zmiany zezwolenia.

MILLER, CANFIELD,
W. BABICKI, A. CHEŁCHOWSKI I WSPÓLNICY SP.K.
ul. Batorego 28-32
81-366 Gdynia
Tel. +48 58 782-0050
Fax +48 58 782-0060
gdynia@pl.millercanfield.com
ul. Nowogrodzka 11
00-513 Warszawa
Tel. +48 22 447-4300
Fax +48 22 447-4301
warszawa@pl.millercanfield.com
ul. Skarbowców 23a
53-125 Wrocław
Tel. +48 71 780-3100
Fax +48 71 780-3101
wroclaw@pl.millercanfield.com

Zastrzeżenie: Niniejsza publikacja została przygotowana dla klientów i współpracowników kancelarii Miller Canfield. Ma ona na celu jedynie
przedstawienie streszczenia niektórych wydarzeń prawnych z wybranych dziedzin prawa. Z tego powodu informacje zawarte w niniejszej
publikacji nie powinny stanowić podstawy do podjęcia jakiejkolwiek decyzji dotyczącej określonego kierunku działania. Informacje te nie mogą też
być traktowane jako porada prawna ani nie zastępują szczegółowej opinii prawnej w konkretnej sprawie. W każdym przypadku należy skorzystać z
usług doradców prawnych w celu weryfikacji, czy odpowiednie przepisy prawa mają zastosowanie do określonej sytuacji.