Szukaj

Publikacje

CORAZ WYŻSZE KARY NAKŁADANE PRZEZ UOKIK ZA PRAKTYKI GODZĄCE W KONSUMENTÓW

Z roku na rok rosną kary pieniężne nakładane przez
Prezesa
Urzędu
Ochrony
Konkurencji
i
Konsumentów (dalej „UOKiK”). Dotyczy to w
szczególności
przedsiębiorców
z
branży
telekomunikacyjnej, którzy dopuszczają się praktyk
naruszających zbiorowe interesy konsumentów.
Kary te już od roku 2008 nakładane są najczęściej w
milionowych wartościach, niemniej jedna z kar nałożona pod koniec ubiegłego roku sięgnęła kwoty
aż 21.262.842 złotych. Dopuszczalność nakładania
tak wysokich kar z tytułu praktyk naruszających
zbiorowe interesy konsumentów przewidziana
została wprost w treści art. 106 Ustawy z dnia 16
lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i
konsumentów (Dz. U. z dnia 21 marca 2007 r. z
późn. zm.) (dalej „Ustawa”).

I tak, Prezes UOKiK może nałożyć na przedsiębiorcę
– choćby nieumyślnie dopuszczającego się
stosowania takich praktyk – karę pieniężną sięgającą
nawet do 10 % przychodu osiągniętego przez takiego
przedsiębiorcę
w
roku
rozliczeniowym
poprzedzającym rok nałożenia kary. Dodatkowo,
przedsiębiorca może zostać także ukarany za brak
współdziałania w toku kontroli prowadzonych przez
UOKiK, a kara z tego tytułu może sięgać
równowartości nawet 50.000.000 Euro.

Przez praktykę naruszającą zbiorowe interesy
konsumentów rozumie się w szczególności: 1/
stosowanie postanowień wzorców umów, które
zostały wpisane do rejestru postanowień wzorców
umowy uznanych za niedozwolone 2/ naruszanie
obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej,
prawdziwej i pełnej informacji czy 3/ nieuczciwe
praktyki
rynkowe
lub
czyny
nieuczciwej
konkurencji.

Znamienne, iż na przestrzeni ostatnich czterech lat
zaobserwować można znaczny wzrost wysokości kar
nakładanych przez UOKiK za praktyki godzące w
zbiorowe interesy konsumentów, odpowiednio:

  • w grudniu 2008 spółka Tele2 Polska Sp. z o.o. otrzymała karę w kwocie 3.978.380 złotych za stosowanie praktyk utrudniających konsumentom zmianę dostawcy usług telekomunikacyjnych;
  • rok później spółkę Polska Telefonia Cyfrowa Sp. z o.o. ukarano za podejmowanie działań wprowadzających w błąd poprzez rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji dotyczących cech i cen produktu – kara opiewała na kwotę 8.729.993 złotych;
  • w grudniu 2010 Polska Telefonia Komórkowa Centertel Sp. z o.o. otrzymała aż dwie milionowe kary za stosowanie praktyk godzących w zbiorowe interesy konsumentów: pierwszą w kwocie 4.839.375 złotych, drugą zaś w łącznej kwocie 16.260.300 złotych;
  • ostatnio zaś, 30 grudnia 2011 r. UOKiK nałożył na spółkę Polska Telefonia Cyfrowa S.A. karę pieniężną w wysokości 21.262.842 złotych; UOKiK uznał, iż spółka ta dopuściła się nieuczciwych praktyk rynkowych poprzez wprowadzające w błąd działanie podejmowane w ramach prowadzonej przez nią loterii.

UOKiK stoi na stanowisku, iż tak surowe kary –
oprócz celów stricte prewencyjnych, mają
doprowadzić do wzmocnienia ochrony rynku i jego
uczestników. Podkreślenia również wymaga, iż
decyzje wydawane przez UOKiK mogą i stają się
często przedmiotem odwołania do sądu ochrony
konkurencji i konsumentów.

MILLER, CANFIELD,
W. BABICKI, A. CHEŁCHOWSKI I WSPÓLNICY SP.K.
ul. Batorego 28-32
81-366 Gdynia
Tel. +48 58 782-0050
Fax +48 58 782-0060
gdynia@pl.millercanfield.com
ul. Nowogrodzka 11
00-513 Warszawa
Tel. +48 22 447-4300
Fax +48 22 447-4301
warszawa@pl.millercanfield.com
ul. Św. Mikołaja 7
50-125 Wrocław
Tel. +48 71 337-6700
Fax +48 71 337-6701
wroclaw@pl.millercanfield.com

Zastrzeżenie: Niniejsza publikacja została przygotowana dla klientów i współpracowników kancelarii Miller Canfield. Ma ona na celu jedynie przedstawienie
streszczenia niektórych wydarzeń prawnych z wybranych dziedzin prawa. Z tego powodu informacje zawarte w niniejszej publikacji nie powinny stanowić podstawy do
podjęcia jakiejkolwiek decyzji dotyczącej określonego kierunku działania. Informacje te nie mogą też być traktowane jako porada prawna ani nie zastępują
szczegółowej opinii prawnej w konkretnej sprawie. W każdym przypadku należy skorzystać z usług doradców prawnych w celu weryfikacji, czy odpowiednie przepisy
prawa mają zastosowanie do określonej sytuacji.