Search

Publikacje

NEW RESTRICTIONS ON THE RETURN OF REAL PROPERTY COVERED BY THE DECREE OF THE NATIONAL COUNCIL ON THE OWNERSHIP AND USE OF REAL PROPERTY IN THE AREA OF THE CAPITAL CITY OF WARSAW, ISSUED ON OCTOBER 26, 1945 (THE SO-CALLED BIERUT DECREE), EFFECTIVE AS OF OCTOBER 20, 2020, MAY LEAD TO A COMPLETE SUSPENSION OF RE-PRIVATIZATION PROCESSES IN THE TERRITORY OF THE CAPITAL CITY OF WARSAW

Obowiązujące od 20 października 2020 r. nowe ograniczenia dotyczące zwrotu nieruchomości objętych dekretem Krajowej Rady Narodowej o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m. st. Warszawy wydanym 26 października 1945 r. (tzw. Dekret Bieruta) mogą doprowadzić do całkowitego wstrzymania procesów reprywatyzacyjnych na terenie M. St. Warszawy.
Nowelizacja ustawy o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2020 r., poz. 1709) rozszerzyła bowiem znacząco katalog przesłanek na podstawie, których organ może odmówić oddania gruntu w użytkowanie wieczyste lub przeniesienia prawa własności gruntu na rzecz dotychczasowych właścicieli gruntu (ich następców prawnych).

Mowa tutaj zwłaszcza o art. 214a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, zgodnie z którym od 20 października 2020 r. w przypadkach:

  • zajmowania lokalu przez lokatora;
  • przeznaczenia nieruchomości na cele nauki, oświaty i kultury;
  • położenia gruntu w ramach publicznego kompleksu wypoczynkowego lub rekreacyjnego lub terenów zieleni;
  • ustanowienia lub przeniesienie na rzecz osób trzecich praw rzeczowych do gruntu, budynku lub ich części albo oddanie nieruchomości lub jej części do odpłatnego korzystania, w szczególności na podstawie umowy najmu lokalu mieszkalnego – bez względu na czas trwania stosunku cywilnoprawnego z osobą trzecią;
  • przeszkód powodujących, iż ustanowienie użytkowania wieczystego oraz własności budynku lub innego urządzenia powodowałyby sprzeczność z przeznaczeniem społeczno-gospodarczym tych praw;
  • niemożności pogodzenia z prawidłowym ukształtowaniem stosunków sąsiedzkich;
  • przeznaczenia lub wykorzystania nieruchomości na cele użyteczności publicznej;
  • organ odmówi oddania gruntu w użytkowanie wieczyste lub przeniesienia prawa własności gruntu na rzecz osoby uprawnionej z Dekretu Bieruta.

 

Powyższe przypadki, które zostały dodane do już obowiązujących, są niezmiernie rygorystyczne, tym bardziej, że nawet pojawienie się jednej z wyżej wymienionych przesłanek będzie stanowiło podstawę do obligatoryjnego wydania przez organ decyzji odmawiającej oddania gruntu w użytkowanie wieczyste lub przeniesienia prawa własności gruntu na rzecz uprawnionego.
W literaturze i komentarzach krytykuje się szczególnie przesłankę dotyczącą zajmowania lokalu przez lokatora. Nie trudno bowiem przewidzieć sytuację, w której organ będzie obowiązany do odmowy oddania gruntu w użytkowanie wieczyste tylko dlatego, że nawet niewielka część tego gruntu będzie zajmowana przez najemcę.

W tym przypadku ustawodawca prawo obligacyjne wynikające z umowy w sposób oczywisty postawił ponad prawem własności (użytkowania wieczystego).

Jest to rozwiązanie niezrozumiałe z uwagi na to, że ochrona praw lokatorów została objęta przepisami oddzielnego aktu prawnego, a mianowicie ustawą z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego.

Nowe regulacje funkcjonują dopiero od 20 października 2020 r., a w literaturze i prasie branżowej już przeważają komentarze, które bardzo negatywnie odnoszą się do wprowadzonych regulacji, zarzucając im niezgodność z Konstytucją.

Zauważyć bowiem należy, że opisane powyższej zmiany stosuje się do spraw i postępowań wszczętych i niezakończonych do dnia wejścia w życie ustawy z dnia 17 września 2020 r.
Oznacza to, że nawet jeśli postępowanie zostało wszczęte i niezakończone przed wejściem w życie ustawy z dnia 17 września 2020 r., to zastosowanie wobec wnioskodawcy będą miały surowsze przepisy ustawy z dnia 17 września 2020 r., a to oznacza, że organ będzie miał obowiązek odmówić zwrotu nieruchomości w sytuacji, w której spełnione zostaną przesłanki przewidziane w znowelizowanym opisanym powyżej nowym art. 214a ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Ustawodawca kierując się chęcią wstrzymania części postepowań reprywatyzacyjnych, które budziły wątpliwości, uniemożliwił wszystkim wnioskodawcom, a więc również tym, których wnioski nie budziły wątpliwości, odzyskanie gruntów utraconych na mocy Dekretu Bieruta.